Ryby to nieodłączny element Świąt Bożego Narodzenia, pośród których króluje on - nasz lokalny karp. Czy w roku zdominowanym przez inflację, w którym uszczuplamy zakupową listę, zrezygnujemy z tej tradycji? Według ogólnopolskiego badania Instytutu Badania Rynku i Opinii Społecznej IMAS1, zrealizowanego w ramach kampanii edukacyjno-promocyjnej Karp – Zdrowy z Natury, aż 82 proc. respondentów na pewno poda rybę w Wigilię. Na jakie gatunki postawimy?
Stawiamy na tradycję
Karp – król wśród ryb
Karp bez wątpienia jest królem wśród świątecznych ryb. W dużej mierze wiąże się to oczywiście z tradycją, którą znamy i pielęgnujemy od pokoleń, jest też pewnym symbolem wigilijnej kolacji. Podajemy go zazwyczaj w formie smażonej, ale widzimy, że konsumenci oraz częściej eksperymentują kulinarnie, serwując go w innych odsłonach. Bardzo nas to cieszy, ponieważ nasza lokalna, słodkowodna ryba ma wszechstronne właściwości kulinarne i można z niej przygotować nie tylko tradycyjną rybę smażoną, ale również np. pasztety, pulpety, kofty, faworki czy sushi. Jako Organizacja Producentów – Polski Karp zachęcamy, by na tę historyczną rybę spojrzeć przez współczesny pryzmat i podawać w różnych formach – i to nie tylko od święta.
– mówi Paweł Wielgosz, prezes Organizacji Producentów – Polski Karp.
Ryba łącząca pokolenia
Niezwykle cieszy nas, że młodsze pokolenia sięgają po karpia. Wynika to ze wzrastającej świadomości konsumentów, którzy zwracają uwagę na pochodzenie produktów i ich jakość, a także sprawdzają, w jakich warunkach zostały wyprodukowane. Karp spełnia te oczekiwania, ponieważ jest lokalną rybą, dorastającą w naturalnych warunkach, w oparciu o poszanowanie środowiska naturalnego, a przy jego hodowli nie stosuje się antybiotyków czy hormonów wzrostu. Dodatkowo, w kontekście zmian klimatycznych, hodowla karpia wytwarza bardzo niski ślad węglowy, więc decydując się na niego nie tylko kupujemy najwyższej jakości produkt, ale dbamy również o środowisko.
– dodaje Paweł Wielgosz.
Forma szyta na miarę kulinarnych potrzeb
1: Badanie Instytutu Badania Rynku i Opinii Społecznej IMAS International zrealizowane w listopadzie 2022 roku w ramach kampanii edukacyjno-promocyjnej „Karp – Zdrowy z Natury”, przeprowadzone na reprezentatywnej próbie Polaków n=1006, w wieku 18-74 lata.
Świąteczne krokiety w nowej odsłonie
Inne przepisy na karpia w różnych odsłonach znajdują się na stronie: https://polskikarp.com/przepisy/
Więcej informacji o karpiu znajduje się na stronie: www.polskikarp.eu.
Dodatkowe pytania prosimy kierować na adres: biuro@polskikarp.eu
***
O kampanii Karp – Zdrowy z Natury
Kampania Karp – Zdrowy z Natury to kontynuacja rozpoczętych w 2020 roku działań edukacyjno-promocyjnych, których celem jest budowanie świadomości społeczeństwa na temat zrównoważonej akwakultury i jej produktów – karpi. Kampanię realizuje Polski Karp Sp. z o.o. - Organizacja producentów, zrzeszająca obecnie około 80 gospodarstw rybackich w całej Polsce. Kampania współfinansowana jest z Programu Operacyjnego "Rybactwo i Morze". Więcej informacji o projekcie na stronie: https://polskikarp.com/.