Już za niespełna trzy miesiące wyruszymy po świąteczne zakupy, pośród których ważne miejsce zajmuje tradycyjny polski karp. Jak podkreślają hodowcy – ze względu na warunki pogodowe, to nie był dobry sezon dla naszej lokalnej ryby słodkowodnej. Badania przeprowadzone w sierpniu br. w 30 gospodarstwach rybackich w 10 województwach pokazują, że produkcja w 2025 będzie niższa niż w roku ubiegłym. Czy karpia zabraknie na naszych stołach?
Wpływ pogody na hodowlę karpia
Już wiosną obserwowaliśmy skutki hydrologicznej suszy. W wielu gospodarstwach nie było możliwe pełne obsadzenie stawów. Dodatkowo, zimny maj i duże wahania temperatur zahamowały wzrost karpia. Na podstawie przeprowadzonych badań prognozujemy, że produkcja karpia będzie w tym roku niższa niż w ubiegłym roku.
– mówi Dawid Tarasiewicz, Prezes Organizacji Producentów Polski Karp
Hodowcy uspokajają – karpia nie zabraknie
Obecnie zrzeszamy 80 gospodarstw rybackich z całej Polski i zrobimy wszystko, by zapewnić dostępność karpia dla wszystkich konsumentów. Naszym priorytetem jest najwyższa jakość ryb oraz różnorodność form ich sprzedaży – od tradycyjnej ryby w całości, po wygodne i nowoczesne rozwiązania, takie jak pakowane elementy: dzwonka, płaty czy filety nacinane pozbawione ości. Chcemy, aby każdy mógł wybrać formę karpia odpowiednią dla siebie.
– dodaje Dawid Tarasiewicz
Co z cenami?
Produkcja karpia w Polsce to wciąż tradycyjna, ręczna praca rybaków wykonywana praktycznie w niezmieniony od pokoleń sposób. Nie stosuje się w niej antybiotyków ani hormonów wzrostu, a ryby rosną w rytmie wyznaczanym przez przyrodę. Hodowla karpia jest oparta na pracy ludzi, a nie na rozwiązaniach przemysłowych. Dzięki temu konsumenci mają pewność, że trafia do nich ryba najwyższej jakości – zdrowa, bezpieczna i w pełni naturalna.
– podsumowuje Dawid Tarasiewicz
O kampanii Karp – Zdrowy z Natury
Kampania Karp – Zdrowy z Natury to kontynuacja rozpoczętych w 2020 roku działań edukacyjno-promocyjnych, których celem jest budowanie świadomości społeczeństwa na temat zrównoważonej akwakultury i jej produktów – karpi. Kampanię realizuje Polski Karp Sp. z o.o. - Organizacja producentów, zrzeszająca obecnie blisko 80 gospodarstw rybackich w całej Polsce. Kampania współfinansowana jest ze środków Europejskiego Funduszu Morskiego, Rybackiego i Akwakultury w ramach programu Fundusze Europejskie dla Rybactwa na lata 2021-2027. #FunduszeUE #FunduszeEuropejskiedlaRybactwa #rybactwo #EFMRA
Więcej informacji o projekcie na stronie: https://polskikarp.com/