Czy piwo to nie alkohol? Czy Polacy rzeczywiście piją najwięcej alkoholu w Europie? I czy zimny prysznic oraz sen pomagają wytrzeźwieć? Fałszywe przekonania na temat alkoholu od faktów pomaga oddzielić kampania edukacyjna „Alkomity”. Organizatorzy akcji pokazują, ile czystego alkoholu zawierają popularne napoje, jakie są dane dotyczące spożycia i jak zmieniają się nawyki konsumenckie dorosłych Polaków.
FAKT: Spożycie alkoholu w Polsce jest zbliżone do średniej europejskiej
FAKT: Każdy rodzaj alkoholu, np. piwo, wino czy wódka, działa na organizm tak samo

FAKT: Najwięcej czystego alkoholu w Polsce wypija się pod postacią piwa
FAKT: Młodsze pokolenie dorosłych Polaków woli sięgać po koktajle o niższej zawartości alkoholu
FAKT: Wódka z Polski jest ceniona na świecie
FAKT: Nie da się przyspieszyć metabolizmu alkoholu
Napoje alkoholowe, takie jak piwo, są postrzegane jako „lżejsze”, co może skłaniać konsumentów do sięgnięcia po kolejną porcję, zanim zdążą odczuć działanie poprzedniej. Dla organizmu nie ma jednak znaczenia, czy wypijemy dwa kieliszki wódki, dwa kieliszki wina czy duże piwo. Każda z tych ilości dostarcza około dwóch standardowych jednostek alkoholu, czyli łącznie 20 gramów. Pamiętajmy, że alkohol to alkohol, #alkotoalko, dlatego liczymy porcje etanolu, a nie kieliszki czy kufle.
– mówi Karol Stec, prezes zarządu Związku Pracodawców Polski Przemysł Spirytusowy (ZP PPS)
Kontakt dla mediów:
Karol Stec
k.stec@zppps.pl
tel. 503 099 073
O projekcie:
Projekt edukacyjny „Alkomity” stawia na edukację i obala najczęściej powtarzane przekonania o napojach alkoholowych. Główne hasło – #AlkoToAlko – przypomina, że każda forma alkoholu: piwo, wino, wódka, czy whisky, zawiera tę samą substancję – etanol. Więcej informacji na temat na stronie: alkomity.pl
O badaniu:
Badanie przeprowadzono metodą CAWI w kwietniu 2025 na Ogólnopolskim Panelu Badawczym Ariadna na reprezentatywnej próbie ogólnopolskiej liczącej N=1104 osoby w wieku od 18 lat wzwyż.
***
Związek Pracodawców Polski Przemysł Spirytusowy (ZP PPS) to dobrowolna, samorządna i samofinansująca się organizacja branżowa, zrzeszająca 90% rynku mocnych alkoholi w Polsce, reprezentując zarówno międzynarodowe korporacje, jak i małe i średnie przedsiębiorstwa. Misją Związku jest wspieranie zrównoważonego rozwoju sektora spirytusowego, który pozytywnie wpływa na gospodarkę i rolnictwo. Branża spirytusowa generuje rocznie 23,2 mld zł wartości PKB, będąc jednym z istotnych sektorów przemysłowych w Polsce. Zatrudnia bezpośrednio około 4,7 tys. osób, a dzięki powiązaniom z innymi gałęziami gospodarki zapewnia łącznie blisko 84 tys. miejsc pracy. Każdego roku przemysł spirytusowy przetwarza 1,31 mln ton zbóż, w tym 559 tys. ton kukurydzy oraz 50 tys. ton ziemniaków. Eksport polskich wyrobów spirytusowych osiąga wartość 2,2 mld zł rocznie. Od 2008 roku ZP PPS we współpracy z partnerami społecznymi prowadzi działania edukacyjne na rzecz odpowiedzialnego spożywania alkoholu wśród dorosłych Polaków. Celem organizacji jest także kreowanie pozytywnego wizerunku polskich produktów spirytusowych w Polsce i na świecie oraz kultywowanie tradycji produkcyjnych kształtowanych na przestrzeni kilkuset lat.
1: Badanie CAWI zrealizowane przez SW Research na zlecenie ZP PPS na reprezentatywnej próbie Polaków w wieku 18-55 lat w maju i czerwcu 2025 r. Celem badania było poznanie nawyków i doświadczeń związanych z konsumpcją alkoholu.
2: Raport „Branża spirytusowa i jej znaczenie dla polskiej gospodarki”, CALPE 2024.
3: Tamże.