Rusza nowa inicjatywa edukacyjna „Alkomity”
40% Polaków nie potrafi oszacować ilości czystego alkoholu zawartego w napojach procentowych – wynika z badania przeprowadzonego na potrzeby kampanii „Alkomity”. Wiele osób nie zdaje sobie sprawy, że piwo, wino, wódka czy whisky zawierają tę samą substancję – alkohol etylowy. Wyniki badania pokazują, że w społeczeństwie wciąż funkcjonuje wiele mitów i błędnych przekonań, które dotyczą nie tylko zawartości alkoholu w trunkach, ale też jego działania i dostępności. Organizatorzy projektu przekonują, że odpowiedzialna konsumpcja zaczyna się od wiedzy na temat tego, co i w jakich ilościach naprawdę konsumujemy.
Alkohol – nie taki znany jak go malują

Celem naszej inicjatywy jest budowanie świadomości, szczególnie ważne wśród młodych dorosłych, którzy umiejętności podejmowania odpowiedzialnych decyzji jeszcze się uczą. Zanim sięgną po piwo, wino czy drinka – powinni wiedzieć, ile czystego alkoholu zawiera napój, który wybieraj.
– mówi Emilia Rabenda, Prezes Związku Pracodawców Polski Przemysł Spirytusowy.
Alko to alko

To nie rodzaj napoju decyduje o jego „mocy”, ale ilość czystego alkoholu etylowego, który zawiera. Jedno duże piwo (5%) = dwa kieliszki wina (12%) = dwa kieliszki wódki (40%) to przelicznik, który przypomina, że choć sposób podania czy smak mogą się różnić, zawartość czystego alkoholu etylowego jest podobna. Tymczasem wiele osób nie ma wiedzy, ile jednostek alkoholu rzeczywiście spożywa.
– mówi Emilia Rabenda, Prezes ZP PPS.
Mity, które szkodzą
Wiele osób uważa się, że zimny prysznic, kawa, posiłek, aktywność fizyczna lub sen mogą przyspieszyć usuwanie alkoholu z organizmu. Efektem stosowania takich metod jest często jedynie złudne uczucie trzeźwości, co może prowadzić do nieprzemyślanych decyzji, na przykład wsiadania za kierownicę. Równie mylące może być łączenie alkoholu z napojami energetycznymi.
– mówi Emilia Rabenda, Prezes ZP PPS.
Kontakt dla mediów:
Emilia Rabenda
e.rabenda@zppps.pl
tel. 503 099 073
O projekcie:
Projekt edukacyjny „Alkomity” stawia na edukację i obala najczęściej powtarzane przekonania o napojach alkoholowych. Główne hasło – #AlkoToAlko – przypomina, że każda forma alkoholu: piwo, wino, wódka, czy whisky, zawiera tę samą substancję – etanol. Więcej informacji na ten temat znajdziemy na stronie: alkomity.pl
O badaniu:
Badanie przeprowadzono metodą CAWI w kwietniu 2025 r. na Ogólnopolskim Panelu Badawczym Ariadna na reprezentatywnej próbie ogólnopolskiej liczącej N=1104 osoby w wieku od 18 lat wzwyż.
O ZP PPS:
Związek Pracodawców Polski Przemysł Spirytusowy (ZP PPS) to dobrowolna, samorządna i samofinansująca się organizacja branżowa, zrzeszająca 90% rynku mocnych alkoholi w Polsce, reprezentując zarówno międzynarodowe korporacje, jak i małe i średnie przedsiębiorstwa. Misją Związku jest wspieranie zrównoważonego rozwoju sektora spirytusowego, który pozytywnie wpływa na gospodarkę i rolnictwo. Branża spirytusowa generuje rocznie 23,2 mld zł wartości PKB, będąc jednym z istotnych sektorów przemysłowych w Polsce. Zatrudnia bezpośrednio około 4,7 tys. osób, a dzięki powiązaniom z innymi gałęziami gospodarki zapewnia łącznie blisko 84 tys. miejsc pracy. Każdego roku przemysł spirytusowy przetwarza 1,31 mln ton zbóż, w tym 559 tys. ton kukurydzy oraz 50 tys. ton ziemniaków. Eksport polskich wyrobów spirytusowych osiąga wartość 2,2 mld zł rocznie. Od 2008 roku ZP PPS we współpracy z partnerami społecznymi prowadzi działania edukacyjne na rzecz odpowiedzialnego spożywania alkoholu wśród dorosłych Polaków. Celem organizacji jest także kreowanie pozytywnego wizerunku polskich produktów spirytusowych w Polsce i na świecie oraz kultywowanie tradycji produkcyjnych kształtowanych na przestrzeni kilkuset lat.