– Specjalność dnia? Danie z certyfikowanych produktów ekologicznych. Taka odpowiedź może coraz częściej padać przy restauracyjnych stolikach. Jak wynika z badania przeprowadzonego na zlecenie Polskiej Izby Żywności Ekologicznej (PIŻE) w ramach kampanii „Przestaw się na eko – szukaj Euroliścia 2”, Polacy oczekują, że w karcie dań znajdą potrawy przygotowane z produktów BIO: aż 71% respondentów chciałoby, aby restauracje i inne punkty gastronomiczne serwowały dania ekologiczne.
Eko na talerzu? Polacy są gotowi zapłacić więcej
Świat wokół nas zmienia się dynamicznie. Na szczęście obok problemów, takich jak zanieczyszczenie środowiska, obserwujemy też pozytywne trendy, w tym wzrost świadomości żywieniowej. Konsumenci coraz częściej chcą mieć dostęp do ekologicznej żywności także poza domem – w restauracjach, barach czy hotelach. Jak pokazuje nasze badanie, dla 32% osób to realna potrzeba, choć 33% wskazuje, że może być to trudne do wdrożenia w całym kraju. Jest więc to i szansa, i wyzwanie dla tych placówek.
– mówi Krystyna Radkowska, prezes Polskiej Izby Żywności Ekologicznej.
Oznaczenie ekologiczne w menu ma znaczenie
Czytelny komunikat dla konsumentów, którzy wciąż uczą się poszukiwania i rozpoznawania żywności ekologicznej na rynku, a także odróżnienia jej od produktów, które tylko „udają” eko, jest niemal tak samo istotny, jak sam skład potrawy.
– mówi Krystyna Radkowska, prezes Polskiej Izby Żywności Ekologicznej.
Gastronomia z potencjałem wpływu na rozwój rynku eko
Restauracja, która wprowadzi ekologiczne dania, może stać się niejako ambasadorem żywności BIO, przyczyniając się do jej popularyzacji. Klient, który spróbuje potrawy ze składników organicznych, często zaczyna szukać podobnych produktów także po powrocie do domu. To sposób na realne budowanie popytu.
– mówi Krystyna Radkowska, prezes Polskiej Izby Żywności Ekologicznej.
Informacja o badaniu:
Badanie przeprowadzone przez SW Research na zlecenie Polskiej Izby Żywności Ekologicznej w maju 2025 roku techniką CAWI. W badaniu udział wzięło 811 Polek i Polaków powyżej 18. roku życia. Próba była reprezentatywna ze względu na płeć, wiek oraz klasę wielkości miejscowości. Celem badania było poznanie opinii konsumentów na temat trendów dotyczących żywności ekologicznej, w tym wprowadzenia żywności organicznej do gastronomii.
Informacja o kampanii:
„Przestaw się na eko – szukaj Euroliścia 2” to kampania edukacyjna, realizowana przez Polską Izbę Żywności Ekologicznej, której celem jest budowanie świadomości społeczeństwa w zakresie żywności ekologicznej, rozpoznawalności dla unijnego systemu jakości rolnictwa ekologicznego, a także promocja żywności certyfikowanej. Działania realizowane w ramach projektu mają za zadanie pokazanie konsumentom, jak żywność certyfikowana wpływa na nas i środowisko oraz jak w prosty sposób możemy przestawić się na eko, dokonując codziennych wyborów. Więcej informacji o kampanii znajduje się na platformie: www.przestawsienaeko.eu, będącej kompendium ekowiedzy. Kampania sfinansowana ze środków UE.
[1: https://forsal.pl/finanse/finanse-osobiste/artykuly/9079923,polacy-w-restauracji-jaki-odsetek-obywateli-w-ogole-z-nich-nie-korzys.html#google_vignette ]
[2: https://poradnikrestauratora.pl/artykuly/35202/ ]
[3: https://stat.gov.pl/obszary-tematyczne/kultura-turystyka-sport/turystyka/wykorzystanie-turystycznych-obiektow-noclegowych-w-2024-r-,18,3.html ]