Czy Euroliść to gwarancja jakości i bezpieczeństwa, czy tylko kolejny znaczek na opakowaniu? O tym, co kryje się za symbolem żywności ekologicznej, czy warto mu ufać i jak nie dać się złapać na „zielone slogany”, rozmawiamy z ekspertkami od certyfikacji i żywienia – dr inż. Urszulą Sołtysiak i mgr inż. Natalią Szarek.

Co oznacza symbol Euroliścia na produkcie spożywczym?
Jakie warunki musi spełnić producent, aby móc go stosować?
Czyli chodzi o kontrolę nie tylko uprawy roślin czy chowu zwierząt, ale też późniejszych etapów produkcji?
Czy system certyfikacji w Polsce różni się od tego w innych krajach UE?
Jak odróżnić „ekościemę” od produktów naprawdę certyfikowanych? Co powinno zaniepokoić konsumenta?
A w przypadku żywności sprzedawanej „luzem”, na sztuki lub na wagę?
Czego moglibyśmy się nauczyć od konsumentów z krajów, gdzie żywność ekologiczna ma dłuższą tradycję – jeśli chodzi o codzienne wybory, zaufanie do certyfikacji i rozpoznawanie jakości?
- świadomego wyboru żywności ekologicznej w trakcie codziennych zakupów,
- zaufania do certyfikacji, bo choć to tryb uciążliwy dla producentów, dla konsumentów jest gwarancją ekologicznego statusu produktów,
- bezbłędnego rozpoznawania ekologicznej jakości produktów dzięki obecności Euroliścia na opakowaniu.

Z jakimi mitami na temat żywności ekologicznej najczęściej się Pani spotyka?
Czy Pani zdaniem da się w dzisiejszych czasach produkować żywność w sposób prosty i naturalny, bez agrochemikaliów i zbędnych dodatków w przetwórstwie?
Czy Pani zdaniem metody produkcji oparte na naturalnych procesach i minimalnej ingerencji wpływają na walory produktu końcowego, jak na przykład zawartość bioaktywnych substancji?
Co należy robić, żeby przekonać konsumentów, że ekorolnicza certyfikacja służy uwiarygodnieniu ekożywności?
Informacje o kampanii: „Przestaw się na eko – szukaj Euroliścia 2” to kampania edukacyjna, realizowana przez Polską Izbę Żywności Ekologicznej, której celem jest budowanie świadomości społeczeństwa w zakresie żywności ekologicznej, rozpoznawalności dla unijnego systemu jakości rolnictwa ekologicznego, a także promocja żywności certyfikowanej. Działania realizowane w ramach projektu mają za zadanie pokazanie konsumentom, jak żywność certyfikowana wpływa na nas i środowisko oraz jak w prosty sposób możemy przestawić się na eko, dokonując codziennych wyborów. Więcej informacji o kampanii znajduje się na platformie: www.przestawsienaeko.eu, będącej kompendium ekowiedzy. Kampania sfinansowana ze środków UE.

Sfinansowane ze środków UE. Wyrażone poglądy i opinie są jedynie opiniami autora lub autorów i niekoniecznie odzwierciedlają poglądy i opinie Unii Europejskiej lub KOWR. Unia Europejska ani organ przyznający dotację nie ponoszą za nie odpowiedzialności.