Polska Izba Żywności Ekologicznej (PIŻE) przekonuje, że wprowadzanie do codziennego jadłospisu dzieci i młodzieży produktów BIO – nie tylko w domach, ale także w żywieniu zbiorowym w przedszkolach i szkołach, może pozytywnie wpłynąć na bardziej świadome i odpowiedzialne decyzje żywieniowe przyszłych pokoleń. Zdaniem Krystyny Radkowskiej, prezes PIŻE, przekazywana przez pedagogów wiedza powinna dotyczyć nie tylko programu szkolnego, ale m.in. także wsparcia dzieci w nauce dokonywania odpowiedzialnych wyborów konsumenckich bez kontroli rodzica, np. w szkolnym sklepiku czy choćby podczas wakacyjnych wyjazdów kolonijnych.
Czym skorupka za młodu… dzieci uczą się od dorosłych
To na nas, dorosłych spoczywa obowiązek przeprowadzenia młodego człowieka przez okres dorastania, wpojenie mu odpowiednich wartości, uwrażliwienia i wsparcia w przygotowaniu do dorosłego życia. Jeśli umiejętnie, już od najmłodszych lat, będziemy uczyć dzieci, jak istotna jest rola jednostki w walce o ochronę naszej wspólnej planety, jak ważne jest podejmowanie świadomych wyborów konsumenckich, to uda nam się wychować „pokolenie Euroliścia” – ludzi odpowiedzialnych za przyszłość kolejnych pokoleń, zdających sobie sprawę z tego, że nie ma planety B. Działania potrzebne są tu i teraz.
– podkreśla Krystyna Radkowska, prezes Polskiej Izby Żywności Ekologicznej.
W domu, w szkole, na wakacjach – eko żywność na co dzień!
Rodzice, pedagodzy i osoby aktywnie działające na rzecz poprawy jakości żywienia dzieci sygnalizują nam, że istnieje duża potrzeba zmian w tym zakresie – szczególnie w kontekście wprowadzenia do szkół produktów ekologicznych. Dlatego jako Polska Izba Żywności Ekologicznej prowadzimy rozmowy w sprawie modyfikacji i regulacji przepisów dotyczących zbiorowego żywienia dzieci w placówkach oświatowych, m.in. w zakresie ustawy „żłobkowej” i rozporządzenia „sklepikowego”. To duże wyzwanie, przed nami jeszcze długa droga, ale jesteśmy dobrej myśli. Znakomita większość państw członkowskich UE przyznaje priorytet produktom lokalnym, regionalnym i żywności ekologicznej w kontekście wyboru produktów w ramach programów dla szkół. Czas wprowadzić BIO do polskich szkół i przedszkoli, tak jak już to się dzieje w Niemczech czy we Francji.
– dodaje Krystyna Radkowska.
Doświadczenia państw Unii we wprowadzaniu żywności eko do szkół
O co tyle zachodu, czyli czym wyróżnia się żywność ekologiczna?
Informacje o kampanii:
„Przestaw się na eko – szukaj Euroliścia 2” to kampania edukacyjna, realizowana przez Polską Izbę Żywności Ekologicznej, której celem jest budowanie świadomości społeczeństwa w zakresie żywności ekologicznej, rozpoznawalności dla unijnego systemu jakości rolnictwa ekologicznego, a także promocja żywności certyfikowanej. Działania realizowane w ramach projektu mają za zadanie pokazanie konsumentom, jak żywność certyfikowana wpływa na nas i środowisko oraz jak w prosty sposób możemy przestawić się na eko, dokonując codziennych wyborów. Więcej informacji o kampanii znajduje się na platformie: www.przestawsienaeko.eu, będącej kompendium ekowiedzy. Kampania sfinansowana ze środków UE.
1: https://entreprendre.service-public.fr/actualites/A16537?lang=en
2: https://www.bio-brotbox.de
3: https://www.dodr.pl/produkcja-zwierzeca-w-gospodarstwie-ekologicznym
Sfinansowane ze środków UE. Wyrażone poglądy i opinie są jedynie opiniami autora lub autorów i niekoniecznie odzwierciedlają poglądy i opinie Unii Europejskiej lub KOWR. Unia Europejska ani organ przyznający dotację nie ponoszą za nie odpowiedzialności.