Rośnie świadomość społeczeństwa na temat pozytywnego wpływu rolnictwa ekologicznego na klimat. Według badania opinii SW Research, zrealizowanego w ramach kampanii „Przestaw się na eko – szukaj Euroliścia”, aż 70,3 proc. badanych uważa, że oddziaływanie rolnictwa ekologicznego na środowisko naturalne jest korzystne! Choć jakościowe produkty bio są już tylko nieznacznie droższe od żywności konwencjonalnej, Polacy są gotowi zapłacić za nie więcej. Nadal jednak mają kłopot z właściwym ich rozpoznaniem na sklepowych półkach.
Według konsumentów produkty ekologiczne są dobre dla planety
Ukierunkowanie na ochronę środowiska, krajobrazu oraz innych czynników środowiskowych jest jednym z filarów unijnego systemu rolnictwa ekologicznego. Zauważamy, że przybywa świadomych konsumentów, dla których aspekt neutralności klimatycznej naprawdę się liczy i który często decyduje, czy dany produkt zostanie zakupiony. Dlatego niezmiernie cieszy nas, że przekonanie o pozytywnym wpływie produkcji ekologicznej na środowisko jest tak powszechne.
– mówi Krystyna Radkowska, prezes Polskiej Izby Żywności Ekologicznej (PIŻE).
Polacy są gotowi inwestować w żywność bezpieczną dla środowiska
Analizując preferencje konsumentów żywności ekologicznej w 2022 roku, w czasie inauguracji kampanii „Przestaw się na eko – szukaj Euroliścia”, zwracaliśmy uwagę na podstawową barierę zakupu produktów bio, jaką była cena. Powstrzymywała ona od zakupu aż 3/5 badanych[1]. Obecnie 30,5 proc. respondentów zauważa, że różnica między cenami żywności ekologicznej a tradycyjnej zmniejszyła się.
– mówi Piotr Zimolzak, Wiceprezes Zarządu agencji badawczej SW Research.
40-50-procentowa różnica w cenie produktów bio i nieekologicznych to już przeszłość – teraz jest ona na poziomie 10-20 proc. Wynika to m.in. ze wzrostu cen nawozów sztucznych i pestycydów, które są droższe niż organiczne, używane w produkcji ekologicznej.
– mówi Krystyna Radkowska.
Co ciekawe za gotowością do nieco większej inwestycji w żywność stoi proekologiczne podejście. Ponad połowa respondentów, bo 61,1 proc. wskazała, że jest w stanie dopłacić za produkty ekologiczne, wiedząc, że powstały one z poszanowaniem środowiska, m.in bez użycia nawozów sztucznych i pestycydów
– mówi Piotr Zimolzak.
Chcesz świadomie wybrać? Poznaj symbol Euroliścia!
Od wielu lat systematycznie edukujemy na temat standardów i symboli produkcji ekologicznej, jednak mamy potężnego przeciwnika w postaci tzw. ekościemy na rynku żywności. Na półkach widzimy setki produktów kuszących zieloną estetyką i hasłami bliskości z naturą. Nic dziwnego, że konsumenci mogą czuć się zdezorientowani. Możemy tylko przypominać: jedynie symbol Euroliścia, czyli 12 białych gwiazdek ułożonych w kształt liścia na tle zielonego prostokąta, potwierdza ekologiczny status produktu i tylko certyfikowani ekologiczni rolnicy i przetwórcy, którzy przestrzegają zasad obowiązujących w unijnym systemie produkcji ekologicznej, mają prawo do stosowania go na swoich produktach.
- tłumaczy Krystyna Radkowska.
[1]: SW Research, N=825, „Kupowanie, rozpoznawanie oraz postrzeganie produktów ekologicznych”, maj 2022.
***
Informacje o kampanii:
„Przestaw się na eko – szukaj Euroliścia” to kampania edukacyjna, realizowana przez Polską Izbę Żywności Ekologicznej, której celem jest budowanie świadomości społeczeństwa w zakresie żywności ekologicznej, rozpoznawalności dla unijnego systemu jakości rolnictwa ekologicznego, a także promocja żywności certyfikowanej. Działania realizowane w ramach projektu mają za zadanie pokazanie konsumentom, jak żywność certyfikowana wpływa na nas i środowisko oraz jak w prosty sposób możemy przestawić się na eko, dokonując codziennych wyborów. Więcej informacji o kampanii znajduje się na platformie: www.przestawsienaeko.eu, będącej kompendium ekowiedzy. Kampania sfinansowana ze środków UE.
O badaniu:
Badanie przeprowadzone przez SW Research na zlecenie Polskiej Izby Żywności Ekologicznej w grudniu 2023 roku techniką CAWI. W badaniu udział wzięło 817 Polek i Polaków powyżej 18. roku życia. Próba była reprezentatywna ze względu na płeć, wiek oraz klasę wielkości miejscowości. Celem badania było sprawdzenie opinii dotyczących rolnictwa ekologicznego i produktów ekologicznych.
Sfinansowane ze środków UE. Wyrażone poglądy i opinie są jedynie opiniami autora lub autorów i niekoniecznie odzwierciedlają poglądy i opinie Unii Europejskiej lub KOWR. Unia Europejska ani organ przyznający dotację nie ponoszą za nie odpowiedzialności.