W dobie galopującej inflacji, uważne, przemyślane zakupy to klucz to tego, by nasz żołądek był pełny, a portfele nie świeciły pustką. Według raportu „Food Waste Report 2022”1, prawie 930 mln ton żywności marnuje się rocznie w sklepach i gospodarstwach domowych, a każdy konsument odpowiada za średnio 74 kg żywności, trafiającej do kosza. Czy marnowanie żywności jest dla Polaków ważnym tematem? Sprawdził to Instytutu Badania Rynku i Opinii Społecznej IMAS w ogólnopolskim badaniu, zrealizowanym w ramach kampanii „Karp – Zdrowy z Natury”.
Chcemy być „zero waste”, ale jak to zrobić?
„Zero waste” zaczyna się od zakupów, do których trzeba podchodzić w sposób przemyślany, a nie będący wynikiem impulsu. Myślę, że w tym przypadku świetnie sprawdza stara zasada - planowania i zapisywania, czyli najpierw pomyślmy nad tym, jak nasze menu będzie wyglądało w najbliższych dniach, a później zróbmy prostą listę zakupów, której będziemy się trzymać.
– mówi Paweł Wielgosz, Prezes Organizacji Producentów – Polski Karp.
Kolejnym krokiem w kierunku „zero waste” powinno być zwracanie uwagi na produkty i ich jakość. Zamiast kupować ogromne ilości żywności, kierując się niską ceną, które po kilku dniach wyrzucimy do kosza, kupmy mniej, ale lepszej jakości. W ten sposób nie tylko unikniemy marnowania jedzenia, ale jednocześnie dostarczymy organizmowi pożywienia bogatego w składniki odżywcze. A, jak wiadomo, zdrowa dieta ma ogromny wpływ na nasze zdrowie.
– dodaje Paweł Wielgosz.
Nie „podgrzewajmy” atmosfery
Lokalność to bardzo ważny element w dążeniu do niemarnowania żywności. Jako konsumenci powinniśmy zwracać uwagę na to, jak powstają nasze produkty i w jaki sposób do nas trafiają. Przykładem jest karp – nasza lokalna ryba hodowana w stylu „slow”, w oparciu o poszanowanie środowiska naturalnego.
– tłumaczy Paweł Wielgosz.
Hodowla karpia wytwarza niski ślad węglowy, ponieważ ryba odżywia się głównie pokarmem naturalnym i zbożami. Ślad węglowy jest też dużo niższy niż w przypadku produkcji wołowiny czy wieprzowiny. Ze względu na dostępność w ponad 80 gospodarstwach w Polsce, karp nie musi pokonywać tysięcy kilometrów, by trafić na nasze stoły, więc jego transport nie generuje takiej ilości spalin, jak np. ryby sprowadzane spoza granic naszego kraju. Warto dodać, że stawy karpiowe pełnią też niezwykle ważną rolę w retencji wody - rocznie retencjonują w Polsce ok. 1,5 mld m3 wody i to na terenach, na których brak jest jezior.
– dodaje Paweł Wielgosz.
Od głowy do ogona
Staramy się uświadamiać i edukować konsumentów na temat tego, jak gotować, by korzystać z produktów spożywczych w całości. Świetnym przykładem są ryby, które właściwie możemy wykorzystać od głowy do ogona, ponieważ każda część zawiera wartości odżywcze i kulinarne. Nie ograniczajmy się do spożywania wyłącznie filetów czy polędwiczek, ponieważ ze szkieletu ryby możemy zrobić odżywczy - pełen kolagenu - wywar, który będzie bazą do zupy lub sosu. Przykładem takiego przepisu są roladki z karpia, w których wykorzystaliśmy właściwie rybę w całości: szkielet, zmielone mięso, a nawet skórę – za pomocą której uformowaliśmy roladki. Podchodźmy do produktów spożywczych z szacunkiem, bo to pierwszy krok w kierunku „zero waste”.
– podsumowuje Kamil Klekowski, szef kuchni.
Źródła:
1. Capgemini Polska, "Food Waste Report 2022".
2. Badanie Instytutu Badania Rynku i Opinii Społecznej IMAS zrealizowane w sierpniu 2022 roku w ramach kampanii edukacyjno-promocyjnej „Karp – Zdrowy z Natury”, przeprowadzone na reprezentatywnej próbie Polaków n=1009, w wieku 18-74 lata.
3. Capgemini Polska, "Food Waste Report 2022".
4. Capgemini Polska, "Food Waste Report 2022".
Więcej informacji o karpiu znajduje się na stronie: www.polskikarp.eu.
Dodatkowe pytania prosimy kierować na adres: biuro@polskikarp.eu
O kampanii Karp – Zdrowy z Natury
Kampania Karp – Zdrowy z Natury to kontynuacja rozpoczętych w 2020 roku działań edukacyjno-promocyjnych, których celem jest budowanie świadomości społeczeństwa na temat zrównoważonej akwakultury i jej produktów – karpi. Kampanię realizuje Polski Karp Sp. z o.o. - Organizacja producentów, zrzeszająca obecnie około 80 gospodarstw rybackich w całej Polsce. Kampania współfinansowana jest z Programu Operacyjnego "Rybactwo i Morze". Więcej informacji o projekcie na stronie: https://polskikarp.com/.