Święta Bożego Narodzenia to niewątpliwie czas licznych międzypokoleniowych spotkań, ale czy kultywowania tradycji? Pozostajemy wierni zwyczajom, a może jesteśmy otwarci na pewne modyfikacje? Czy na tle różnych tradycji ubieranie choinki, dzielenie się opłatkiem i przygotowywanie karpia jest już passé? Sprawdziła to agencja badawczo-konsultingowa Danae Sp. z o.o. w ogólnopolskim badaniu przeprowadzonym dla Organizacji Producentów Polski Karp. Wyniki jasno pokazują bez czego nie wyobrażamy sobie świąt.
Bożonarodzeniowi domatorzy
Świąteczny must have, czyli kluczowe dla Polaków tradycje
Ryby na wigilijnym stole
Karp – świąteczne kulinaria należą do niego!
Ryba szyta na miarę kulinarnych możliwości i potrzeb
Nie dziwimy się, że w tak intensywnym okresie, jakim są Święta Bożego Narodzenia, konsumenci szukają ułatwień, stawiając na wygodę i łatwość w przygotowaniu potraw wigilijnych. Badanie tylko potwierdziło to, co już obserwujemy od kilku lat. Oczywiście nadal są osoby wybierające ryby patroszone lub tusze luzem (20 proc.) albo całą rybę schłodzoną (18 proc.), którą samodzielnie poddają dalszej obróbce, ale ogromną popularnością cieszą się wygodne, wyodrębnione, gotowe części karpia. I tu przede wszystkim są to filety – luzem (22 proc.), filety pakowane (16 proc.), płaty luzem (16 proc.) i płaty pakowane (15 proc.). Nieco rzadziej konsumenci decydują się na dzwonka (11 proc.). Wyniki doskonale odzwierciedlają różnorodność oczekiwań, którym my jako hodowcy, ale i Organizacja Producentów Polski Karp, staramy się sprostać, poszerzając portfolio produktów o nowe propozycje. Dzięki temu łączymy tradycję ze współczesnymi potrzebami. Warto podkreślić, że karp, choć ma wielowiekową tradycję, jest rybą „na czasie”, wpisującą się w bardzo dobry dla nas i środowiska trend, jakim jest slowfood.
– komentuje Dawid Tarasiewicz, Prezes Organizacji Producentów Polski Karp Sp. z o.o.
Po karpia nie tylko do sklepów, ale i gospodarstw!
Widzimy, że konsumenci chętniej odwiedzają karpiowe gospodarstwa rybackie, w których nabywają rybę „ze stawu na talerz”. Bardzo nas to cieszy, ponieważ to nie tylko wsparcie dla rybaków, zwrot ku lokalności, ale i wyraz wysokiej świadomości konsumenckiej. Coraz częściej czytamy etykiety produktów, chcemy wiedzieć, gdzie i w jaki sposób zostały wytworzone, a wizyta w gospodarstwie nam to umożliwia. Zachęcam wszystkich do poszukania w swojej okolicy takiego miejsca i odwiedzenia hodowli karpia. Na terenie całego kraju jest ich kilkadziesiąt – w samej naszej organizacji zrzeszonych jest blisko 80 gospodarstw rybackich, które karpia hodują według wielowiekowej tradycji, w trzyletnim cyklu dorastania.
– dodaje Dawid Tarasiewicz, Prezes Organizacji Producentów Polski Karp Sp. z o.o.
Odwieczne pytanie – smażony, duszony czy w galarecie?
*Badanie Danae Sp. z o.o. dla organizacji producentów Polski Karp Sp. z o.o. zrealizowane pod koniec listopada 2024 r. na reprezentatywnej grupie dorosłych Polaków (1001 osób).
Kampania Karp – Zdrowy z Natury to kontynuacja rozpoczętych w 2020 roku działań edukacyjno-promocyjnych, których celem jest budowanie świadomości społeczeństwa na temat zrównoważonej akwakultury i jej produktów – karpi. Kampanię realizuje Polski Karp Sp. z o.o. - Organizacja producentów, zrzeszająca obecnie blisko 80 gospodarstw rybackich w całej Polsce. Kampania współfinansowana jest ze środków Europejskiego Funduszu Morskiego, Rybackiego i Akwakultury w ramach programu Fundusze Europejskie dla Rybactwa na lata 2021-2027.
Więcej informacji o projekcie na stronie: https://polskikarp.com/.