Święta i Sylwester to okres spotkań w gronie rodziny i znajomych, podczas których pojawia się więcej okazji do celebracji i wznoszenia toastów. Warto pamiętać przy tym, że wiele przekonań związanych ze spożywaniem alkoholu to mity. Ktoś wierzy, że przed upojeniem uchroni go mocna głowa, ktoś inny, że syty posiłek, jeszcze ktoś inny powie, że wystarczy nie mieszać różnych alkoholi. I choć te powiedzenia wydają się nieszkodliwe, w rzeczywistości mogą prowadzić do błędnych ocen i nieprzemyślanych decyzji. Kampania edukacyjna „Alkomity” przypomina, że odpowiedzialna konsumpcja zaczyna się od rzetelnej wiedzy.
(Świąteczny) czas na obalenie alko-mitów
Święta i Nowy Rok to czas spotkań, radości i wspólnego świętowania. W tym okresie pojawia się więcej okazji do wznoszenia toastów i celebracji. Warto jednak pamiętać, że magia tych chwil tkwi w towarzystwie i wspólnych emocjach a nie w ilości wypitego alkoholu. Świętujmy odpowiedzialnie, z umiarem i dobrym nastrojem.
– mówi Karol Stec, Prezes Zarządu Związku Pracodawców Polski Przemysł Spirytusowy (ZP PPS).
Młodzi dorośli częściej powielają fałszywe przekonania
Czy to święta, czy nie święta: #AlkoToAlko
Niezależnie od tego, czy ktoś sięga po piwo, wino czy wódkę, spożywa tę samą substancję, alkohol etylowy. To jego ilość, a nie rodzaj napoju, decyduje o wpływie na organizm. Dlatego przypominamy: alkohol to alkohol, #alkotoalko! Liczmy porcje etanolu, a nie kieliszki czy kufle.
- podkreśla Karol Stec, prezes ZP PPS.
O projekcie:
Projekt edukacyjny „Alkomity” stawia na edukację i obala najczęściej powtarzane przekonania o napojach alkoholowych. Główne hasło – #AlkoToAlko – przypomina, że każda forma alkoholu: piwo, wino, wódka, czy whisky, zawiera tę samą substancję – etanol. Więcej informacji na temat na stronie: alkomity.pl
O badaniu:
Badanie przeprowadzono metodą CAWI w kwietniu 2025 na Ogólnopolskim Panelu Badawczym Ariadna na reprezentatywnej próbie ogólnopolskiej liczącej N=1104 osoby w wieku od 18 lat wzwyż.
Związek Pracodawców Polski Przemysł Spirytusowy (ZP PPS) to dobrowolna, samorządna i samofinansująca się organizacja branżowa, zrzeszająca 90% rynku mocnych alkoholi w Polsce, reprezentując zarówno międzynarodowe korporacje, jak i małe i średnie przedsiębiorstwa. Misją Związku jest wspieranie zrównoważonego rozwoju sektora spirytusowego, który pozytywnie wpływa na gospodarkę i rolnictwo. Branża spirytusowa generuje rocznie 25,7 mld zł wartości PKB, będąc jednym z istotnych sektorów przemysłowych w Polsce. Zatrudnia bezpośrednio około 4,5 tys. osób, a dzięki powiązaniom z innymi gałęziami gospodarki zapewnia łącznie blisko 86,8 tys. miejsc pracy. Każdego roku przemysł spirytusowy przetwarza 1,6 mln ton zbóż, w tym 954 tys. ton kukurydzy oraz 38 tys. ton ziemniaków. Eksport polskich wyrobów spirytusowych osiąga wartość 2,4 mld zł rocznie. Od 2008 roku ZP PPS we współpracy z partnerami społecznymi prowadzi działania edukacyjne na rzecz odpowiedzialnego spożywania alkoholu wśród dorosłych Polaków. W 2025 r. zainicjowała kampanię „Alkomity”, która przypomina, że każda forma alkoholu: piwo, wino, wódka czy whisky zawiera tę samą substancję – etanol. Oszacowanie mocy tych popularnych trunków umożliwia równanie: 2 kieliszki wódki 40% po 30 ml zawierają tyle samo etanolu (20 gramów), co 2 kieliszki wina 12% o poj. 100 ml czy jedno duże piwo (500 ml) o mocy 5%. Świadomość, co i w jakich ilościach konsumujemy, jest niezbędna do podejmowania rozsądnych decyzji. Celem organizacji jest także kreowanie pozytywnego wizerunku polskich produktów spirytusowych w Polsce i na świecie oraz kultywowanie tradycji produkcyjnych kształtowanych na przestrzeni kilkuset lat.

