W domu czy publicznie? Sami, a może w grupie? I kluczowe pytanie: całkiem za darmo, czy jednak za pieniądze? Gdzie i jak trenują i pocą się Polacy? Te i inne pytania zadali sobie twórcy kampanii #Spoćsię, zachęcającej polskie rodziny do wspólnego, regularnego podejmowania aktywności fizycznej.
Chociaż chętnie deklarujemy zainteresowanie sportem, jedynie nieco ponad 2/3 z nas uprawia go regularnie. Najaktywniejszą grupą są dzieci, ale wraz z wiekiem coraz mniej czasu poświęcamy na sport czy spacery. To nierozsądne! Regularny wysiłek fizyczny jest niezbędny dla utrzymania zdrowia i zapobiegania wielu chorobom! Nie tylko zmniejsza ryzyko zachorowania m.in. na cukrzycę, choroby układu krążenia i płuc, czy nowotwory, ale ma także pozytywny wpływ na zdrowie psychiczne i redukuje stres.
Gdzie pocimy się najchętniej?
Według badania Euromonitor[1] aż 40% osób uprawiających sporty i aktywność fizyczną lubi robić to na dworze – m.in. w parkach czy siłowniach miejskich. Drugim najchętniej wybieranym miejscem jest własny dom – tu trenuje i poci się ponad 1/3 aktywnych osób. Lokalne ośrodki sportowe są wybierane przez 15% ćwiczących, na kolejnych miejscach znajdują się kluby fitness (11%) i kluby sportowe (7%). Dodatkowo, 1/5 aktywnych osób podkreśla rolę aktywności fizycznej, jaką podejmują w drodze do pracy bądź do szkoły, przemieszczając się pieszo czy rowerem.
Kultura przynależności do klubu sportowego nie jest w Polsce tak popularna jak w krajach anglosaskich, a mimo to obecnie w naszym kraju funkcjonuje ponad 14 tysięcy klubów oraz 67 związków sportowych[2]. Zrzeszają one ponad 1,04 mln Polaków, z czego 70% członków to młodzież do lat 18.
Jak lubimy się pocić?
Od lat najpopularniejszą dyscypliną sportową uprawianą przez Polaków jest jazda na rowerze – ponad połowa z nas (51%) deklaruje, że regularnie przemieszcza się przy pomocy dwóch kółek. Chętnie wybieramy się na wycieczki rowerowe, coraz powszechniej wykorzystujemy rower także w drodze do pracy. To sport zarówno dla osób, które cenią czas spędzony w gronie rodziny czy przyjaciół, jak i takich, które lubią pobyć sam na sam z własnymi myślami.
Drugim najpopularniejszym sportem jest bieganie, na które decyduje się 46% aktywnych Polaków. Osoby uprawiające jogging już na stałe wpisały się w krajobraz miejskich parków i bulwarów. To dyscyplina, która ma najniższy tzw. koszt wejścia – wystarczą wygodne buty, dres… i motywacja do regularnych treningów!
Podium zamyka gimnastyka i ćwiczenia sprawnościowe. Ponad 1/3 Polaków, głównie starszych, pamięta o regularnych ćwiczeniach pobudzających krążenie oraz rozruszaniu stawów i mięśni. Wśród popularnych dyscyplin znalazły się także spacery i piesze wędrówki (31%), fitness (22%), pływanie (16%), piłka nożna (14%), siłownia (12%) czy siatkówka (9%).
Większość popularnych dyscyplin to sporty, które nie wymagają specjalistycznego sprzętu czy rozbudowanej infrastruktury. Trenujemy i pocimy się sami, z przyjaciółmi bądź rodziną, w dogodnym czasie. Rzadko decydujemy się na inwestowanie czasu w działalność klubową, dlatego też statystyki klubów sportowych w Polsce oddają zupełnie inną rzeczywistość.
Najpopularniejszym sportem klubowym jest oczywiście piłka nożna, którą uprawia 37,5% ćwiczących w klubach. Na drugim miejscu znajduje się strzelectwo sportowe, wybierane jedynie przez… 6,5% sportowców! Kolejne pozycje zajmują pływanie – 4,4%, karate – 4,2%, lekkoatletyka – 3,7%, koszykówka – 3,5% oraz piłka ręczna – 3%. Jak widać, kluby zrzeszają przede wszystkim zawodników sportów drużynowych, a także dyscyplin wymagających specjalistycznego sprzętu bądź odpowiednio zorganizowanej przestrzeni. Tak popularny wśród amatorów rower, na poziomie klubowym zrzesza jedynie 10 tys. osób.
Nie wiesz, jak zacząć?
Na początek najważniejsza jest regularność! Warto wygospodarować sobie po ok. 30-60 minut trzy razy w tygodniu, wpisać je w kalendarz i konsekwentnie podejmować w tym czasie wybraną aktywność. Osoby, którym brak motywacji powinny zaprosić do treningów kogoś bliskiego, kto w ciężkich chwilach doda zapału i odpowiednio nagrodzi podejmowany wysiłek.
Przed rozpoczęciem uprawiania dowolnej dyscypliny należy zapoznać się z jej podstawami teoretycznymi lub podpytać bardziej doświadczonych znajomych, by już na początku nie doznać kontuzji i nie zrazić się do aktywności. Znakomitym materiałem na start są filmy instruktażowe zamieszczone na stronie kampanii Spoć się! – www.spocsie.pl – zainicjowanej przez Fundację Zwalcz Nudę. Przygotowane przez profesjonalnych trenerów, stanowią świetny katalog aktywności, które niemal każdy może zacząć uprawiać już dziś!
Kampania #SpoćSię ma na celu zachęcenie Polaków w każdym wieku do regularnego podejmowania aktywności fizycznej, poprzez promowanie różnorodnych form ruchu. Dzięki zaangażowaniu ambasadorów kampanii – sportowców, influencerów i aktorów oraz wsparciu Ministerstwa Kultury, Dziedzictwa Narodowego i Sportu, program aktywizuje szeroką grupę odbiorców.
Pierwsza edycja kampanii „Spoć się!” potrwa do końca listopada 2021 roku, ale jej materiały będą dostępne online bezterminowo. Jej organizatorem jest Fundacja Zwalcz Nudę. Projekt jest współfinansowany ze środków Ministerstwa Kultury, Dziedzictwa Narodowego i Sportu z programu Sportowe Wakacje+.
Patronami medialnymi kampanii są: Wirtualna Polska, Fitrepublic.pl, Życie Seniora i Fit.pl
[1:] https://europa.eu/eurobarometer/api/deliverable/download/file?deliverableId=65330
[2:] https://stat.gov.pl/files/gfx/portalinformacyjny/pl/defaultaktualnosci/5495/13/4/1/kultura_fizyczna_w_polsce_w_2020_roku.pdf