Nieprawidłowe użytkowanie okularów kupionych poza punktami optycznymi oraz kwestia właściwego odzyskiwania surowców i ograniczania liczby odpadów to dwa, kluczowe obszary, z którymi mierzy się w tym roku społeczno-edukacyjna kampania Czas Na Wzrok. W zorganizowaną w jej ramach akcję #SuperMocOkularów włączyły się także gwiazdy, m.in. Danuta Stenka, Marzena Rogalska, Małgorzata i Radosław Majdanowie, Anna Samusionek, Beata Sadowska, Maciej Orłoś, Filip Chajzer, Tomasz Ciachorowski i wielu innych.
Każdego roku do naszego kraju trafia blisko 14 mln sztuk gotowych, jednorazowych okularów, czyli takich, które można kupić poza punktami optycznymi. Dotyczy to zarówno okularów korekcyjnych, jak i tanich okularów przeciwsłonecznych. Ubiegły, pandemiczny rok spowodował, że u blisko 70 proc. Polaków[1] pogorszyła się jakość widzenia. Zamiast jednak skorzystać z usługi badania wzroku i profesjonalnego doboru okularów w salonie optycznym, wiele osób wybrało szybszy, niestety – niekoniecznie lepszy sposób, ratując się jednorazowymi okularami z drogerii, apteki czy supermarketu. Takie rozwiązanie niesie ze sobą więcej szkody niż pożytku.
Nadmierne i nieprawidłowe użytkowanie „gotowców” szkodzi
Tzw. gotowce, czyli tanie okulary korekcyjne lub tanie okulary przeciwsłoneczne, kuszą niską ceną. Są też powszechnie dostępne. Warto jednak pamiętać, że jest to rozwiązanie awaryjne, czyli takie, z którego możemy skorzystać wyłącznie w wyjątkowych sytuacjach, np. kiedy oczekujemy na odbiór okularów od optyka lub gdy po prostu zapomnimy wziąć z domu swoją parę. Nie powinno się go natomiast traktować w kategoriach regularnej korekcji wzroku, a tym bardziej – użytkować bez uprzedniej konsultacji z okulistą lub optometrystą. Użytkując tanie okulary w sposób nieprawidłowy, ryzykujemy nieprawidłową korekcją wzroku i pogorszeniem widzenia (utrata ostrości widzenia, problemy z prawidłową oceną odległości) oraz samopoczucia (bóle i zawroty głowy, nudności, zmęczenie oczu). Dlatego tak ważne jest, by okulary – zarówno korekcyjne, jak i przeciwsłoneczne – kupować w salonach optycznych, zgodnie z receptą specjalisty.
Gwiazdy apelują: pomóż swoim oczom i naszej wspólnej planecie!
Polacy mają świadomość zagrożeń wynikających z użytkowania tego typu rozwiązań bez konsultacji ze specjalistą, jednak kupują je, szkodząc tym samym nie tylko wzrokowi, ale także środowisku. Są to zwykle okulary nietrwałe, wykonane ze słabej jakości materiałów. W konsekwencji tego szybko się zużywają, psują i trafiają na wysypiska, przyczyniając się do coraz większego nagromadzenia plastiku i zanieczyszczania środowiska.
Działania komunikacyjne i promocyjne kampanii całym sercem wspierają aktywnie gwiazdy, dla których nie jest obojętny los naszej planety. Do zorganizowanej w ramach tegorocznej edycji Czas Na Wzrok akcji #SuperMocOkularów zachęcają m.in. Danuta Stenka, Marzena Rogalska, Patrycja Jaskot, Małgorzata i Radosław Majdanowie, Monika Mazur, Anna Samusionek, Beata Sadowska, Maciej Orłoś, Filip Chajzer, Tomasz Ciachorowski czy Marcin Mroczek.
Inicjatywa polega na zbiórce nieużywanych, starych, zniszczonych oraz tanich, gotowych okularów korekcyjnych i przeciwsłonecznych. Każdy, kto przyniesie je do wybranego salonu optycznego, biorącego udział w kampanii, otrzyma dodatkowo specjalną ofertę na kupno nowej, profesjonalnie wykonanej pary okularów wraz z badaniem wzroku w cenie okularów (w tych salonach, w których prowadzone są badania wzroku). Zebrane „nieużytki” organizatorzy przekażą do bezpiecznej utylizacji, odzyskując z nich energię, która zasili nasze domy. Salony optyczne, biorące udział w akcji #SuperMocOkularów (w lokalizatorze oznaczone specjalną eko ikoną zielonego trójkąta z okularami), można wyszukać w lokalizatorze na stronie internetowej kampanii www.czasnawzrok.pl.
[1] Źródło danych: Raport „Czas Na Wzrok 2021” - badanie opinii, postaw i wiedzy na temat dbania o wzrok, zwłaszcza w okresie pandemii, przeprowadzone na zlecenie Grupy Essilor przez SW Research w lutym 2021, na reprezentatywnej grupie Polaków n=800 w wieku 18+.