Nowelizacja ustawy o wychowaniu w trzeźwości za nadrzędny cel stawia walkę z nadmiernym spożyciem alkoholu w Polsce, ale wprowadza przepisy, które są niejasne i mogą nie zrealizować głównego założenia. Branża spirytusowa zgłasza wątpliwości dotyczące proponowanych regulacji, w tym zmiany w definicji promocji alkoholu, zakazu promocji w wydzielonych strefach oraz organizacji sprzedaży alkoholu w sklepach samoobsługowych. Przedstawiciele sektora apelują o precyzyjne i adekwatne przepisy, które będą dostosowane do zasad wolności gospodarczej.
Branża spirytusowa wobec zmiany definicji promocji napojów alkoholowych
W miejsce zmiany definicji promocji postulujemy wprowadzenie zakazu praktyk, które zachęcają do nadmiernego zakupu alkoholu, z jasnym i precyzyjnym określeniem zakresu zakazu. Takie podejście pozwoli na osiągnięcie celów regulacji, nie naruszając podstawowych zasad wolnego rynku.
– Emilia Rabenda, prezes zarządu Związku Pracodawców Polski Przemysł Spirytusowy.
Stanowisko branży spirytusowej w sprawie zakazu promocji napojów alkoholowych w wydzielonych stoiskach
Ograniczanie możliwości promowania produktów w miejscu ich legalnej sprzedaży może naruszać konstytucyjną zasadę wolności działalności gospodarczej. Wprowadzenie takich restrykcji powinno być uzasadnione ważnym interesem publicznym i proporcjonalne – a w tym przypadku takiego uzasadnienia brakuje. Zamiast wprowadzać nowe, restrykcyjne przepisy, postulujemy lepsze egzekwowanie istniejących zakazów reklamy i promocji w przestrzeni publicznej, co m.in. ograniczy ryzyko zapoznania się z takimi treściami przez osoby niepełnoletnie.
– Emilia Rabenda, prezes zarządu Związku Pracodawców Polski Przemysł Spirytusowy.
Branża spirytusowa wobec przepisów dotyczących publicznej reklamy napojów alkoholowych
Naszym zdaniem publiczna reklama i promocja każdego rodzaju alkoholu powinna podlegać jednolitym przepisom. Ich zrównanie ograniczyłoby ekspozycję reklamy alkoholu w przestrzeni publicznej i byłoby spójne z rozwiązaniami funkcjonującymi w wielu krajach UE, gdzie obowiązuje zasada równości między kategoriami napojów alkoholowych.
– Emilia Rabenda, prezes zarządu Związku Pracodawców Polski Przemysł Spirytusowy
Stanowisko branży spirytusowej w sprawie zasad sprzedaży napojów alkoholowych w sklepach samoobsługowych
Kontakt dla mediów:
Emilia Rabenda
e.rabenda@zppps.pl
tel. 503 099 073