PFHBiPM od niemal 30 lat wspiera hodowców w ich codziennej pracy, realizując szereg przedsięwzięć, których celem jest promocja konsumpcji mleka. Z końcem 2021 roku organizacja rozpoczęła nowatorski na skalę krajową projekt, którego głównym tematem jest pierwotny wariant tego surowca – mleko A2A2. W tym roku realizowano już trzecią edycję kampanii, która właśnie dobiega końca.
Potencjał, którego nie można zmarnować
Badaniom genomowym, w toku których przeanalizowaliśmy próbki pobrane od poszczególnych sztuk bydła, poddaliśmy łącznie ponad 30 300 jałówek i krów. W 2022 roku było to 14 304 jałówki – w tym przypadku okazało się, że 49 proc. z nich ma genotyp A2A2, a kolejne 42 proc. A1A2 i może stanowić populację zapasową. W drugiej edycji, w 2023 roku, zbadaliśmy 16 001 jałówek i krów: tu 51 proc. zgenotypowanych sztuk ma genotyp A2A2, a kolejne 41 proc. A1A2 i może stanowić populację zapasową. Tak dobre wyniki genotypowania samic pozwalają z nadzieją myśleć o rozwoju rodzimego rynku mleka A2, otwierają nowe perspektywy przed hodowcami bydła mlecznego, a jednocześnie są szansą dla konsumentów, którzy z różnych względów zdrowotnych, m.in. nietolerancji pokarmowej na mleko, ograniczają lub rezygnują z jego spożycia.
Leszek Hądzlik, Prezydent Polskiej Federacji Hodowców Bydła i Producentów Mleka
Konsumenci żywo zainteresowani mlekiem A2A2
To dodatkowa, potencjalna grupa konsumentów, do których hodowcy i przetwórcy mogliby dotrzeć z tym surowcem. Dlaczego? Mleko A2A2, czyli tzw. mleko pierwotne, wpisuje się jako nowy element dietetyki prewencyjnej. Wyróżnia je lepsza przyswajalność i pozytywny wpływ na mikrobiotę jelitową. Jest to produkt skierowany szczególnie do tych konsumentów, którzy borykają się z problemami trawiennymi po spożyciu mleka, osób z nietolerancją na mleko lub cierpiących na problemy wynikające z nadwrażliwości jelit.
Agnieszka Nowosielska, Dyrektor ds. Hodowli PFHBiPM
III edycja projektu
Działania od samego początku prowadzimy trzytorowo. Kierujemy je do hodowców, przetwórni mleka i konsumentów. Ten model nam się sprawdza i daje naprawdę dobre efekty. Aby hodowcy decydowali się na genotypowanie i wyodrębnianie stad produkujących wyłącznie mleko A2A2, muszą mieć motywację w postaci przekonanych do skupu takiego mleka mleczarni, a jednocześnie – wyedukowanych i świadomych walorów tego mleka konsumentów, którzy będą sięgać po ten surowiec i wytworzone z niego produkty. Dlatego nie wybrażam sobie, by komunikacja projektu nie była skierowana równocześnie do tych trzech grup.
Leszek Hądzlik, Prezydent Polskiej Federacji Hodowców Bydła i Producentów Mleka
Przed nami jeszcze dużo pracy, ale mając na względzie efekty dotychczasowych działań, jesteśmy spokojni, że podołamy wszystkim wyzwaniom. Wspieramy, partnerujemy i trzymamy rękę na pulsie. Mamy ogromną nadzieję, że już wkrótce Polska będzie mogła stanąć ramię w ramię z pozostałymi krajami produkującymi mleko A2A2 – dodaje.
III edycja projektu „A2A2 - nowa droga produktów mlecznych – zastosowanie selekcji genomowej w produkcji żywności – edycja 2024” wystartowała w marcu, a zakończy się w październiku br. Projekt jest współfinansowany z Funduszu Promocji Mleka. Więcej informacji o projekcie na stronie http://a2a2.pfhb.pl.