Ruszyła II edycja współfinansowanego z Funduszu Promocji Mleka projektu „A2A2 – nowa droga produktów mlecznych – zastosowanie selekcji genomowej w produkcji żywności o obniżonej alergenności”, realizowanego przez Polską Federację Hodowców Bydła i Producentów Mleka. Celem kampanii jest budowanie wśród konsumentów świadomości na temat walorów i właściwości mleka A2.
Mleko z potencjałem
„A2A2 – nowa droga produktów mlecznych”
Ubiegłoroczna edycja kampanii odniosła niewątpliwy sukces. Zrealizowaliśmy szereg działań – począwszy od genotypowania jałówek, przez realizację warsztatów edukacyjnych dla hodowców, po promocję mleka A2 wśród konsumentów. Byliśmy również obecni w mediach zarówno branżowych, jak i gospodarczych. W tym roku planujemy zacieśnić współpracę z mleczarniami. Naszym celem jest, by mleko A2 i produkty na jego bazie mogły zagościć na stołach polskich konsumentów, jak ma to miejsce choćby w Irlandii, Holandii czy Stanach Zjednoczonych.
– mówi Leszek Hądzlik, Prezydent Polskiej Federacji Hodowców Bydła i Producentów Mleka
W polskich stadach siła
Okazało się, że spośród 14 304 przebadanych samic aż 6 926 (48 proc.) ma pożądany genotyp A2A2 (subpopulacja produkcyjna). Niewiele mniej, bo 6 044 (ok 42 proc.) – genotyp A1A2 (subpopulacja zapasowa, będąca źródłem materiału genetycznego dla subpopulacji produkcyjnej), natomiast tylko 1 334 samice, czyli około 9 proc. badanej populacji, ma genotyp A1A1. W ramach projektu przebadane zostały samice siedmiu ras. Zdecydowana większość badanych to jałówki rasy holsztyńsko-fryzyjskiej odmiany czarno-białej (13 346 sztuk) oraz czerwono-białej (611 sztuk). Wśród najliczniejszej grupy (HF odmiana czarno-biała) prawie połowa samic ma pożądany genotyp A2A2 (49,2 proc.).
– wylicza Marta Gozdek, Kierownik Laboratorium Genetyki Bydła Polskiej Federacji Hodowców Bydła i Producentów Mleka
W tym roku kładziemy nacisk na wzmożoną komunikację i współpracę z mleczarniami, a także dalsze genotypowanie samic oraz edukację hodowców. Zależy nam na tym, by poznali oni korzyści genotypowania, które umożliwia pozyskanie kluczowych informacji na temat stada. Oprócz oceny potencjału produkcji mleka A2 możliwa jest m.in. kontrola pochodzenia zwierząt oraz analiza szczególnych cech genetycznych obejmujących cechy użytkowe (jak beta-kazeina) czy defekty genetyczne (jak np. deficyt cholesterolu).
– komentuje Agnieszka Nowosielska, Dyrektor ds. Hodowli Polskiej Federacji Hodowców Bydła i Producentów Mleka
Liczymy, że kampania, której odbiorcami są hodowcy, przetwórcy i konsumenci znacznie przybliży nas do dnia, w którym mleko A2 zagości na polskich stołach. Chcemy zwiększyć świadomość Polaków na temat właściwości mleka A2.
– podsumowuje Leszek Hądzlik