Planowane na kolejne lata podwyżki akcyzy na piwo wywołują niezadowolenie większości Polaków. Ich zdaniem podatek akcyzowy, którym obłożono ten trunek, już teraz jest stosunkowo wysoki, a motywacje władz stojące za jego zwiększeniem są nieprzekonujące. Rządzącym nie chodzi o zdrowie społeczeństwa, ale o wpływy do budżetu – twierdzi większość respondentów badania Agencji Badań Rynku i Opinii SW Research [1].
O planach podwyższenia podatku akcyzowego na piwo mówi się już od dłuższego czasu, dlatego większość ankietowanych przez SW Research w październiku 2021 roku zdążyła sobie wyrobić własne zdanie w tej kwestii. O planowanych przez Rząd podwyżkach (o 10 proc. od 2022 roku i łącznie o 40 proc. do roku 2027) słyszała większość społeczeństwa, bo aż 52,2 proc., a temat zupełnie nie interesuje zaledwie 17 proc rodaków. Polacy oceniają ten pomysł negatywnie, a zapowiadany wzrost stawek akcyzy wydaje się zbyt wysoki dla 63,4 proc. osób.
W analogicznym badaniu opinii, przeprowadzonym w 2019 roku, zdecydowana większość respondentów (64,2 proc.) wyraziła obawę, że podwyżka podatku akcyzowego doprowadzi do wzrostu cen piwa w sklepach. Pytani o motywację, jaka stoi za planami ustawodawcy, nie mieli wątpliwości, że odpowiedzi należy szukać raczej w chęci zwiększenia wpływów budżetowych oraz realizacji obietnic wyborczych (łącznie 78,4 proc. wskazań), niż w trosce o zdrowie obywateli (14,4 proc.). Dziś, na kilka miesięcy przed wejściem w życie kolejnej nowelizacji ustawy akcyzowej, równie niewielka liczba Polaków wierzy w szlachetne intencje legislatora. Tylko 12,9 proc. badanych jest przekonana, że podwyżka akcyzy ma na celu względy zdrowotne, zaś aż 73,4 proc. uważa, że chodzi wyłącznie o zasilenie państwowej kasy.
Pandemia i jej skutki negatywnie wpływają na nastroje konsumenckie. Większość respondentów (57,6 proc.) uważa, że cena piwa już dziś jest wysoka. 31,5 proc. uważa przy tym, że w obliczu wysokiej inflacji nie powinno się podnosić podatków, a 39,4 proc. – że raczej warto je obniżać, by ulżyć obywatelom.
[1] Badanie Omnibus, październik 2021 r., badanie ogólnopolskie, próba reprezentatywna 18+. Badanie wykonane na zlecenie Związku Pracodawców Przemysłu Piwowarskiego w Polsce.