Sezon na letnie spotkania przy orzeźwiającym napoju z pianką trwa. Konsumenci mogą wybierać spośród bogatej oferty piw - specjalności, piw smakowych, chmielowych trunków z zawartością procentów oraz nisko- i bezalkoholowych. Ale czy Polacy doceniają piwo wyprodukowane w polskich browarach? Czy powiedzenie „cudze chwalicie, swego nie znacie” dotyczy miłośników złotego trunku? Sprawdziła to agencja badawcza SW Research w badaniu opinii1, przeprowadzonym w lipcu br. na zlecenie ZPPP Browary Polskie.
Smak – król na piwnym podium
i odmian piwa.
Wyniki badania potwierdzają to, co od kilku sezonów obserwujemy na polskim rynku piwa. Preferencje miłośników chmielowego trunku zmieniły się i przy wyborze piwa kierują się przede wszystkim smakiem oraz właściwościami orzeźwiającymi, a nie zawartością procentów. Piwo stało się napojem, którym się degustujemy, w którym poszukujemy walorów sensorycznych. Cieszy nas to, że konsumenci doceniają starania browarników, regularnie wprowadzających do swoich ofert nowe piwne propozycje z różnych segmentów.
– komentuje Bartłomiej Morzycki, dyrektor generalny ZPPP Browary Polskie.
Polska jakość (d)oceniona
Polacy czytają etykiety
Producenci chmielowego trunku przykładają dużą wagę do tego, żeby piwo było dobrze oznaczone – pod kątem zawartości alkoholu lub jego braku, kaloryczności, składu. Na piwnych etykietach znajdują się również dobrowolne znaki odpowiedzialnościowe, które odwołują się do najważniejszych kwestii dotyczących profilaktyki i kształtowania świadomości konsumentów. Ich celem jest przypominanie o tym, w jakich sytuacjach nie wolno spożywać alkoholu. Na początku 2023 r. branża piwowarska rozpoczęła wprowadzanie nowych znaków, które zastąpią dotychczas stosowane hasła: „Nigdy nie jeżdżę po alkoholu”, „Alkohol. Tylko dla pełnoletnich” oraz „W ciąży nie piję alkoholu”. Trzy czytelne piktogramy, pomimo stosunkowo krótkiej obecności na piwach, już są dobrze rozpoznawalne przez konsumentów. Według przeprowadzonego badania z nowymi oznaczeniami spotkało się już 44 proc. respondentów, wśród których aż 59 proc. młodych konsumentów do 29 r.ż. zadeklarowało ich znajomość.
– dodaje Bartłomiej Morzycki.
1: Badanie „Opinie o piwie alkoholowym i bezalkoholowym” zrealizowane na zlecenie ZPPP - Browary Polskie, CAWI, lipiec 2023 r. Badanie przeprowadzono na reprezentatywnej grupie Polek i Polaków powyżej 18. r. ż. – 1028 osób.