Czy można kochać więcej niż jedną osobę naraz? Jak postrzegamy poliamorię w naszym kręgu kulturowym? Czy akceptujemy wielomiłość? Agencja badawcza Biostat przeprowadziła ogólnopolskie badanie, w którym sprawdziła, co o takich relacjach sądzą Polacy. Bo właśnie poliamoria i trójkąty znalazły się pośród dwunastu odcieni miłości, zaprezentowanych w X edycji Kalendarza Artystycznego Gedeon Richter „Z miłości do…”. Nie mogło ich zabraknąć, ponieważ to wyjątkowe uczucie ma nie tylko monogamiczne oblicze.
Poliamoria i trójkąty z perspektywy psychologicznej
Wprawdzie poliamoria nie mieści się w naszych kulturowych schematach, jednak najważniejsze jest to, że ludzie, którzy w takiej wspólnocie żyją, mają poczucie, że to im służy, że się rozwijają i że są dzięki temu szczęśliwsi. W relacjach poliamorycznych motorem i celem nie jest seks i perwersja, lecz miłość. Skoro jeden człowiek może dawać tak dużo, to ile może dać cała grupa zaprzyjaźnionych ludzi.
– Katarzyna Miller o poliamorii, X edycja Kalendarza Artystycznego Gedeon Richter „Z miłości do…”
Związki trójkątne są naprawdę interesującym testem. I właściwie sprowadzają się do dyskusji, czy człowiek jest monogamiczny czy poliamoryczny. Nikt tego dylematu do tej pory nie rozwiązał. Generalnie myślę, że trójkąty są niesprawiedliwie skazane na społeczne i obyczajowe potępienie. Mogą być naprawdę wyrazem bardzo, bardzo głęboko przeżywanej miłości do każdej z osób. I zgody na jej wolność.
– Wojciech Eichelberger, X edycja Kalendarza Artystycznego Gedeon Richter „Z miłości do…”.
Wielomiłość i trójkąty w oczach Polaków
Młodzi bardziej liberalni?
Co nas kręci w związku poliamorycznym?
Dlaczego stawiamy na monogamię?
***
“Z miłości do...” to już 10. wydanie corocznego Kalendarza Artystycznego Gedeon Richter Polska. Projekt prowadzony jest od 2011 roku, z inicjatywy Anety Grzegorzewskiej, Dyrektor ds. Korporacyjnych i Relacji Zewnętrznych w Gedeon Richter Polska oraz artysty plastyka Andrzeja Pągowskiego. Wszystkie edycje Kalendarza skupiają się na tematyce kobiecej, interpretowanej w różnych formach artystycznych przez różnych twórców. Każda z nich ma też inny motyw przewodni.
Badanie zrealizował dom badawczy Biostat, na zlecenie Gedeon Richter Polska Sp. z o.o. w kwietniu 2021 roku. Badanie przeprowadzono na ogólnopolskiej próbie n=1000. W badaniu wzięły udział osoby w wieku 18 – 55+ lat, które odpowiedziały na pytania dotyczące miłości.