Czy współcześni młodzi ludzie szukają bliskości z drugą osobą? Czy w sytuacji, gdy rówieśnik boryka się z problemem, potrafią odpowiednio zareagować? Według badań, zrealizowanych przez IQS, na zlecenie Global Dignity Poland, polscy uczniowie doskonale znają praktyczną stronę empatii - chcą słuchać innych i tego samego oczekują od swoich koleżanek oraz kolegów. Badanie zrealizowano we wrześniu 2018 roku na grupie 400[1] uczniów. [1] O badaniu:Badanie zrealizowane przez IQS, na zlecenie Global Dignity Poland, we wrześniu 2018 r. w ramach obchodów Światowego Dnia Godności, na ogólnopolskiej próbie n=400. W badaniu wzięli uczniowie w wieku 12-18 lat, którzy odpowiedzieli na pytania, dotyczące zachowań wobec rówieśników.
Potrzeby współczesnej młodzieży – w liczbach
Wyniki pokazują, że wbrew temu, co mówi się na temat współczesnej młodzieży, iż jest pozbawiona empatii, egoistyczna i skupiona wyłącznie na swoich sprawach, to tak naprawdę drzemią w niej ogromne potrzeby bliskości z drugim człowiekiem, chęć bycia zrozumianym i wysłuchanym. Młodzi ludzie potrafią wczuć się w sytuację drugiej osoby, chcą: słuchać innych, być słuchani i szukać rozwiązań dla problemów, z którymi zderzają się ich rówieśnicy. Oni podświadomie wiedzą, co powinno się zrobić, gdy rówieśnik czy inna osoba potrzebuje wsparcia, lecz często po prostu brak im odpowiedniej praktyki i wzorców zachowań, z których mogliby czerpać. Badania, ale też nasze spotkania w szkołach potwierdzają, że uczniowie te potrzeby mają. Co najważniejsze, młodzi ludzie zawsze wspominają też o dorosłych, jako o tych, którzy są wsparciem psychicznym dla młodego człowieka, lecz czasem nie słuchają swoich dzieci – a to właśnie rodzice odgrywają ogromną rolę w kształtowaniu empatii u młodych ludzi, którzy szukają u nich zrozumienia. Dla aż 79% uczniów, biorących udział w badaniu, rodzice są osobami, przy których mogą być w pełni sobą, którzy ich rozumieją i akceptują takimi, jakimi są. Równie ważni są przyjaciele – 47% i rodzeństwo – 48%, w towarzystwie których uczniowie czują się swobodnie i na których wsparcie mogą liczyć. Ważne jest to, żeby szkoła i rodzice tworzyli jeden spójny projekt edukacji empatycznej
– mówi Monika Piasecka, Koordynator CSR w Fundacji Global Dignity Poland.
Spotkania z uczniami w szkołach. Na temat empatii rozmawiała z młodzieżą Sędzia Anna Maria Wesołowska
Jacek Olechowski, Prezes Fundacji Global Dignity Poland
Fundacja Global Dignity Poland jest częścią międzynarodowej organizacji Global Dignity, która od ponad 11 lat zajmuje się szerzeniem i propagowaniem idei godności wśród dzieci i młodzieży na całym świecie. Polski oddział organizacji działa od 2009 roku. Global Dignity Poland podejmuje inicjatywy budujące wśród młodych ludzi świadomość godności jako niezbywalnego prawa każdej jednostki. Rok do roku Fundacja dociera ze swoimi warsztatami do tysięcy uczniów w polskich szkołach.