Jesteś po czterdziestce? Sprawdź swój wzrok! Startuje ogólnopolska kampania edukacyjna CZAS NA WZROK40+

Jesteś po czterdziestce? Sprawdź swój wzrok! Startuje ogólnopolska kampania edukacyjna CZAS NA WZROK40+

Opublikowany

Rozmazany tekst w gazecie, słaba akomodacja oka, gorsze widzenie po zmroku – to codzienność wszystkich, których dosięgła już prezbiopia. Prezbiopia jest efektem naturalnych zmian układu wzrokowego zachodzących z wiekiem. Dotyczy każdego po 40. roku życia i objawia się trudnościami z wyraźnym widzeniem z bliska, szczególnie przy słabym oświetleniu. Choć łatwa do skorygowania, mało kto z osób nią dotkniętych sięga po pomoc specjalisty. Ten stan rzeczy ma zmienić kampania CZAS NA WZROK 40+, zainaugurowana 19 lutego w Warszawie.

Okularnicy po czterdziestce

Jak pokazują badania przeprowadzone w styczniu 2018 r. przez PBS Sp. z o.o., wyraźnego pogorszenia wzroku doświadcza prawie każdy Polak po 40. roku życia. Respondenci, osoby w wieku 40-55 lat, wskazują zgodnie podobny zestaw odnotowanych u siebie objawów: rozmazujący się tekst smsa w telefonie, trudności w czytaniu menu w restauracji czy pracy przy komputerze. Aż 94 proc. z nich potwierdza też, że musi odsuwać tekst od oczu, aby go w ogóle przeczytać, ponieważ z bliska jest niewyraźny. Pytani o przyczyny takiego stanu rzeczy, polscy czterdziestolatkowie często błędnie wskazują komputery. Choć długa praca przed monitorem nie wpływa na wzrok korzystnie, wszystkie opisane powyżej objawy świadczą o prezbiopii – naturalnym pogarszaniu się wzroku wraz z wiekiem, które dotyka każdego, niezależnie od trybu życia i stanu zdrowia.

Powszechny problem, niska świadomość

Choć na prezbiopię cierpi prawie 100 proc. Polaków po 40. roku życia, o istnieniu takiego zjawiska wie tylko co 10. osoba. Jeszcze mniej prezbiopów potrafi odpowiedzieć na pytanie, w jaki sposób można ich przypadłość korygować i co zrobić, by żyć z nią komfortowo. Choć ponad ¾ czterdziesto-i pięćdziesięciolatków nosi okulary, tylko u 13 proc. z nich są to okulary progresywne, właściwe do korekcji prezbiopii. Okulary takie poprawiają jednoczesne widzenie na odległości bliskie, dalekie i pośrednie, co jest bardzo ważne, ponieważ prezbiopia oprócz problemów z widzeniem z bliska, powoduje trudności z widzeniem dali, a także z szybką adaptacją oka do zmiany odległości. Okulary progresywne to również rozwiązanie wygodne – jedna para zastępuje kilka innych, noszonych zamiennie do pracy, czytania, prowadzenia samochodu. Powinny być dobrane przez specjalistę, bo prezbiopia to proces postępujący i dobre okulary progresywne są w stanie nie tylko skorygować jej objawy, ale i na jakiś czas przyhamować rozwój.

Teraz czas na wzrok

19 lutego w siedzibie Polskiej Agencji Prasowej w Warszawie zainaugurowano ogólnopolską kampanię edukacyjną CZAS NA WZROK 40+, która ma za zadanie propagować wiedzę o prezbiopii oraz metodach jej korekcji, a także zachęcać osoby po czterdziestce do regularnego badania wzroku.

Mając 40 i więcej lat powinniśmy wyrobić sobie nawyk badania wzroku co rok. Badania pokazują, że robimy to znacznie rzadziej lub nawet wcale, a tymczasem, gdy dotyka nas prezbiopia, tylko regularna kontrola wzroku
u optometrysty i noszenie odpowiednich okularów zagwarantują nam zachowanie dawnego komfortu życia

Mirosław Nowak, przedstawiciel organizatora kampanii, Grupy Essilor

Jak pokazują badania wykonane na potrzeby kampanii, Polacy nie tylko nie kontrolują wzroku regularnie, ale i nie zawsze wiedzą, gdzie mogą to zrobić. Aż 41 proc. respondentów nie wie, że zamiast czekania w kolejce do lekarza, może się w tym celu udać do optometrysty pracującego w zakładzie optycznym, który posiada kompetencje w zakresie badania wzroku oraz może na miejscu dobrać stosowną metodę korekcji – okulary progresywne. To z myślą o nich w ramach kampanii CZAS NA WZROK 40+ stworzono stronę internetową www.czasnawzrok.pl z wyszukiwarką partnerskich zakładów optycznych w całej Polsce, a także infolinię 662 902 000, przy której dyżurują specjaliści.

Edukacja, informacja, korzyści

Kampania CZAS NA WZROK 40+ obejmie szereg działań informacyjnych i edukacyjnych. Oprócz wspomnianej strony www i infolinii funkcjonować będzie edukacyjny fan page na Facebooku, a temat prezbiopii zaistnieje szeroko w programach TV i Internecie. Każdy kto weźmie udział w kampanii, będzie mógł skorzystać z porad specjalistów i bezpłatnych badań wzroku, wykonywanych w partnerskich salonach optycznych w całym kraju, a także otrzymać zniżkowy voucher na wykonanie okularów progresywnych. Kampanię wspierają ambasadorzy w wieku 40+. To zaangażowani w propagowanie wiedzy o prezbiopii celebryci-okularnicy, m.in. Marzena Rogalska, Danuta Stenka, Artur Żmijewski, a także autorzy popularnych blogów: Dizajnuch, Fajna baba nie rdzewieje, Lawendowy dom, TrendDash, Pinot Noir, Styleman. Kampania potrwa do końca roku 2018 r.

Udostępnij

Załączniki

Pobierz wszystkie

Czas na Wzrok 40+_infografika.jpg

grafika | 284 KB

Pobierz
Inauguracja kampanii CZAS NA WZROK 40_informacja prasowa.doc

doc | 102 KB

Pobierz
czas-na-wzrok.jpg

grafika | 118 KB

Pobierz
Powiązane artykuły
Czas na wzrok 40+ Okiem eksperta, odc. 2 – OKULARY PROGRESYWNE

temu

Najlepsze, jakie miałem w życiu; Widzę wreszcie dobrze z każdej odległości; W nich mam znów wzrok jak nastolatka – użytkownicy okularów progresywnych niemal zgodnym chórem potwierdzają, że progresy odmieniły ich codzienność. Jednocześnie na temat okularów progresywnych funkcjonuje wiele negatywnych mitów, powtarzanych głównie przez osoby, które nie nosiły ich nigdy, a „słyszały, że podobno…”. Jak naprawdę jest z tymi progresami, pytamy optometrystę Pawła Szczerbińskiego, eksperta kampanii edukacyjnej CZAS NA WZROK 40+.
Czterdziestolatkowie ze wzrokiem sześćdziesięciolatków. Czy praca przy komputerze przyspiesza rozwój prezbiopii?

temu

Aż 86% osób po czterdziestym roku życia deklaruje wyraźne problemy ze wzrokiem, co związane jest z prezbiopią. Jest to naturalny proces fizjologiczny zachodzący wraz z wiekiem i objawiający się stopniowym pogorszeniem widzenia, szczególnie na bliskie odległości. Niby nic dziwnego, ale… jeszcze 15 – 20 lat temu problem prezbiopii dotyczył w dużej mierze osób starszych, ponad sześćdziesięcioletnich. Dlaczego granica wieku, w którym zauważamy symptomy prezbiopii, tak się przesunęła? Okazuje się, że jedną z przyczyn tego zjawiska może być wydłużona praca w bliży przed ekranami komputerów.
Czas na wzrok 40+ Okiem eksperta, odc. 1 - PREZBIOPIA

temu

Trwa ogólnopolska kampania edukacyjna CZAS NA WZROK 40+ poświęcona prezbiopii – pogarszaniu się widzenia wraz z wiekiem. Choć prezbiopia to przypadłość, która dotyka niemal wszystkich po „40”, wiedza o niej jest w naszym społeczeństwie wciąż bardzo niewielka. Poprosiliśmy optometrystę Pawła Szczerbińskiego, aby w przystępny sposób przybliżył najważniejsze fakty o prezbiopii: czym jest, czym nie jest i jak sobie z nią radzić.
Na Twój adres e-mail została wysłana prośba o potwierdzenie subskrypcji.
Potwierdzając subskrypcję wyrażasz zgodę na przetwarzanie Twoich danych w celu otrzymywania treści publikowanych w serwisie.