Jak uchronić dziecko przed dostępem do alkoholu?

Jak uchronić dziecko przed dostępem do alkoholu?

Opublikowany

Nigdy nie częstuję dziecka alkoholem, nie nadużywam alkoholu w obecności dzieci, nie żartuję z dzieckiem o alkoholu – to tylko kilka zasad z Dekalogu Odpowiedzialnego Rodzica. Jego pomysłodawcą jest „Solidarność” Przemysłu Spożywczego, która uruchomiła program edukacyjny W RODZINIE SIŁA! To inicjatywa wspierająca rodziców w ochronie niepełnoletnich przed dostępem do alkoholu.

Wszystko zaczyna się w rodzinie

W centrum zainteresowania twórców programu znajduje się rodzina. W dużej mierze to właśnie na rodzicach spoczywa odpowiedzialność za to, kiedy i w jaki sposób ich dzieci sięgną po napoje procentowe. Jak pokazują badania „Postawy młodzieży wobec alkoholu”[i], przeprowadzone przez CBOS, młodzież za miejsce inicjacji alkoholowej ponad dwukrotnie częściej wymieniała własny dom (34,6 proc.) niż lokalizację „pod chmurką” (15,7 proc.). Alkoholowy „debiut” młodych ludzi w większości przypadków odbywał się w towarzystwie. Najczęściej wskazywano na obecność rówieśników (48,7 proc.), jednak co trzeci badany (33,4 proc.) smak alkoholu poznał z rodzicami lub innymi pełnoletnimi członkami rodziny.

Dawaj dobry przykład!

Inicjatorzy programu wiedzą, jak trudnym zadaniem jest wychowanie dzieci, w tym wpajanie zasad postępowania wobec alkoholu. Wychodząc naprzeciw tym wyzwaniom, stworzyli Dekalog Odpowiedzialnego Rodzica.

Dawanie dobrego przykładu to jeden z filarów mądrej miłości rodzicielskiej. Dla nas, pracowników browarów, którzy często od pokoleń zajmują się warzeniem piwa, przestrzeganie zasad odpowiedzialności i umiarkowania jest szczególnie ważne. Chcemy, aby Dekalog służył rodzicom jako podpowiedź i oparcie w różnych sytuacjach wychowawczych.

Jan Hałaś, Przewodniczący Sekcji Krajowej Przemysłu Piwowarskiego NSZZ „Solidarność”

W realizowaniu naszych założeń bezcenne jest wsparcie tych, dla których kluczowe znaczenie mają sprawy związane z ochroną osób małoletnich i tworzeniem dobrych wzorców dla młodzieży. Tym bardziej cieszymy się z objęcia honorowego patronatu nad programem przez Ministra Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej.

Zbigniew Sikorski, Przewodniczący Rady Sekretariatu Przemysłu Spożywczego NSZZ "Solidarność"

Działania W RODZINIE SIŁA! mają stanowić wsparcie i drogowskaz dla wszystkich dorosłych, aby wiedzieli, jak mądrze wychowywać dzieci i skutecznie przeciwdziałać negatywnym skutkom nieodpowiedzialnego picia. W pełni popieramy program, którego celem jest zapobieganie problemom dostępu i spożywania alkoholu przez nieletnich poprzez kształtowanie odpowiednich wzorców zamiast wprowadzania kolejnych, często bezskutecznych ograniczeń i zakazów. To postawa otoczenia, rodziców i odpowiednie wzorce wyniesione z domu stanowią najlepszą ochronę nieletnich przed spożywaniem alkoholu.

Bartłomiej Morzycki, Dyrektor Generalny ZPPP – Browary Polskie

W edukacji siła

Organizatorzy programu W RODZINIE SIŁA! mają nadzieję, że zasady Dekalogu Odpowiedzialnego Rodzica stanowią zbiór wskazówek na tyle uniwersalnych, że kierować może się nimi każdy dorosły. „Solidarność” zachęca do promowania idei i wartości programu poza naszymi domami – wśród dalszych członków rodziny, znajomych i sąsiadów. Każdy rodzic może pokazywać otoczeniu, jak budować dobre wzorce zachowań dla młodzieży.

Dekalog Odpowiedzialnego Rodzica:

  1. Wyznaczam wyraźne granice – alkohol jest tylko dla dorosłych  
  2. Nigdy nie częstuję dziecka alkoholem
  3. Nigdy nie nadużywam alkoholu w obecności dzieci
  4. Nikogo nie zachęcam do picia alkoholu, zwłaszcza przy dzieciach
  5. Nie żartuję z dzieckiem o alkoholu
  6. Nigdy nie mówię dziecku, że picie alkoholu to dowód bohaterstwa, odwagi, warunek dobrej zabawy czy bycia częścią grupy
  7. Tłumaczę dziecku, że nigdy nie wolno jeździć po alkoholu i z nietrzeźwym kierowcą
  8. Nigdy nie mówię, że alkohol może rozwiązać jakikolwiek problem
  9. Dbam o swoje dziecko od chwili poczęcia – nigdy nie piję alkoholu w ciąży
  10. Nie pozwalam na sprzedaż i picie alkoholu przez niepełnoletnich

[i] Badanie pn. Postawy młodzieży wobec alkoholu zostało zrealizowane przez Fundację Centrum Badania Opinii Społecznej na zlecenie ZPPP - Browary Polskie. Pomiar realizowany był w dniach od 18 marca 2016 roku do 05 kwietnia 2016 roku.   

Udostępnij

Powiązane artykuły
Solidarność Spożywców rusza z programem W RODZINIE SIŁA!

temu

„Solidarność” Przemysłu Spożywczego rozpoczyna działania edukacyjne w ramach programu W RODZINIE SIŁA! To akcja mająca wspierać rodziców w ochronie niepełnoletnich przed dostępem do alkoholu i przedwczesną inicjacją alkoholową. Organizatorzy zachęcają dorosłych do dawania dobrego przykładu odpowiedzialnych zachowań wobec alkoholu. W tym celu stworzyli Dekalog Odpowiedzialnego Rodzica – zbiór zasad pomagających uniknąć zagrożeń wynikających z nieodpowiedzialnego picia napojów z procentami. Program został objęty honorowym patronatem Ministra Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej.
Dobrowolne znaki odpowiedzialnościowe branży piwowarskiej lepiej widoczne i rozpoznawalne niż obowiązkowe ostrzeżenia zdrowotne

temu

Znaki „Nigdy nie jeżdżę po alkoholu”, „Alkohol. Tylko dla pełnoletnich” i „W ciąży nie piję alkoholu” są bardziej widoczne i lepiej rozpoznawalne przez społeczeństwo niż obowiązkowe ostrzeżenia zdrowotne. Jak wynika z badań, spontaniczna świadomość znaku „Nigdy nie jeżdż
Wartość sektora piwowarskiego dla gospodarki narodowej przeszło dwa razy większa niż budżet państwa na naukę

temu

O wpływie branży na polską gospodarkę i stojących przed sektorem wyzwaniach ekonomicznych i społecznych dyskutowali uczestnicy II Kongresu Pracowników Branży Piwowarskiej.. 19,4 mld złotych to wielkość wkładu branży piwowarskiej w gospodarkę narodową, czyli tzw. war
Farma spełnionych marzeń

temu

Eko Farma Świętokrzyska jest największym w Polsce producentem organicznych warzyw i owoców, a na rynku ekologicznym działa od ponad 16 lat. Dla właścicieli – Łukasza i Olgi Gębka ekologiczne rolnictwo to powrót do sposobu uprawy ziemi, który był powszechny jeszcze kilkadziesiąt lat temu i kontynuacja dziedzictwa dziadka. Firma działa jako rodzinna, choć zatrudnia ponad 100 osób. Wszystkich łączy wspólna pasja, szacunek do ziemi, miłość do natury i troska o najwyższą wartość odżywczą wytwarzanych produktów.
Na Twój adres e-mail została wysłana prośba o potwierdzenie subskrypcji.
Potwierdzając subskrypcję wyrażasz zgodę na przetwarzanie Twoich danych w celu otrzymywania treści publikowanych w serwisie.