Wartość sektora piwowarskiego dla gospodarki narodowej przeszło dwa razy większa niż budżet państwa na naukę

Wartość sektora piwowarskiego dla gospodarki narodowej przeszło dwa razy większa niż budżet państwa na naukę

Opublikowany

O wpływie branży na polską gospodarkę i stojących przed sektorem wyzwaniach ekonomicznych i społecznych dyskutowali uczestnicy II Kongresu Pracowników Branży Piwowarskiej.
19,4 mld złotych to wielkość wkładu branży piwowarskiej w gospodarkę narodową, czyli tzw. wartość dodana. Tyle według analiz przedstawionych w raporcie Deloitte Polska przemysł piwowarski wniósł do polskiego PKB w 2017 roku. Ubiegły rok to również blisko 10 tysięcy osób zatrudnionych bezpośrednio w branży, a biorąc pod uwagę zatrudnienie pośrednie, to łącznie 157,5 tys. miejsc pracy. Dla utrzymania wartości dodanej na takim poziomie i zachowania miejsc pracy w sektorze potrzebne jest stabilne i przewidywalne otoczenie regulacyjne.
7 czerwca br. odbył się II Kongres Pracowników Branży Piwowarskiej zorganizowany przez Związek Pracodawców Przemysłu Piwowarskiego – Browary Polskie i Stowarzyszenie Regionalnych Browarów Polskich, przy udziale partnera społecznego NSZZ „Solidarność” Przemysłu Spożywczego. Patronat honorowy nad wydarzeniem objęły Ministerstwo Przedsiębiorczości i Technologii oraz Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej. Podczas kongresu zaprezentowane zostały kluczowe dane z raportu wpływu branży piwowarskiej, opracowanego przez ekonomistów Deloitte Polska.

Blisko 160 tysięcy miejsc pracy

Bezpośrednie zatrudnienie w browarach to 9,3 tys. osób, ale funkcjonowanie przemysłu piwowarskiego to także miejsca pracy w branżach powiązanych, przede wszystkim w handlu, rolnictwie i przetwórstwie spożywczym oraz sektorze HoReCa. W 2017 roku całkowita liczba miejsc pracy związanych z piwem wyniosła 157,5 tys.

Warzenie piwa to przede wszystkim ludzie. W browarach pracują kolejne pokolenia z rodzin związanych z browarnictwem. Blisko 20 proc. piwowarów to osoby z długim stażem, po 50. roku życia. Dzisiaj uczą młodsze pokolenia sztuki warzenia piwa.

Jan Hałaś, Przewodniczący Sekcji Krajowej Przemysłu Piwowarskiego NSZZ „Solidarność”

Ponad 48 tysięcy miejsc pracy to zatrudnienie w handlu, bo piwo ma największy udział wartościowy w koszyku spożywczym, przede wszystkim w małych, tradycyjnych sklepach.

Bartłomiej Morzycki, Dyrektor Generalny Związku Browary Polski

Całkowita liczba miejsc pracy w 2017 roku.<br>Źródło: Raport Wpływu Branży Piwowarskiej,  Deloitte Polska 2018

Całkowita liczba miejsc pracy w 2017 roku.
Źródło: Raport Wpływu Branży Piwowarskiej,  Deloitte Polska 2018

5,6 mld złotych dochodów powiązanych z piwem

Zakupy, produkcja i sprzedaż produktów przez sektor piwowarski to nie tylko miejsca pracy, ale i istotny wkład w budżety polskich gospodarstw domowych. W 2017 roku całkowite dochody Polaków z branży piwowarskiej wyniosły 5,6 mld zł, czyli tyle, ile potrzeba na finansowanie przez 4 lata rządowego programu 300+. W tej puli 1,4 mld zł przypada na handel, bo niemal 1 mld zł na sektor HoReCa oraz rolnictwo i przetwórstwo spożywcze.

6,5 mld złotych na zakupy u polskich dostawców

Na zakupione materiały (produkty, surowce), energię oraz usługi niezbędne w procesie produkcji i operacyjnego funkcjonowania browarów przemysł piwowarski wydał w 2017 roku 6,5 mld zł. Największe zakupy poczyniła branża w sektorach: rolnictwo i przetwórstwo spożywcze, opakowania i usługi biznesowe.

Zakupy sektora u polskich dostawców mają bezpośrednie przełożenie na tworzenie przez nich wartości dodanej, zatrudnianie pracowników i wynagrodzenia, co z kolei zwiększa dochody gospodarstw domowych.

Irena Pichola, Deloitte Polska

Zakupy surowców, materiałów i usług od polskich dostawców dokonane w roku 2017 przez branżę piwowarską w podziale na branże w mld zł<br>Źródło: Raport Wpływu Branży Piwowarskiej,  Deloitte Polska 2018

Zakupy surowców, materiałów i usług od polskich dostawców dokonane w roku 2017 przez branżę piwowarską w podziale na branże w mld zł
Źródło: Raport Wpływu Branży Piwowarskiej,  Deloitte Polska 2018

Pogoda i polityka państwa

Polska jest trzecim producentem piwa w Unii Europejskiej z ponad dwustoma działającymi browarami. To w bardzo wymierny sposób przekłada się na wartość wkładu sektora w gospodarkę narodową, czyniąc przemysł piwowarskim jej istotnym ogniwem. 19,4 mld zł to wielokrotność rocznych wydatków dużych miast wojewódzkich, jak Kraków czy Poznań.
Przedstawiciele producentów branży piwowarskiej, jak i związkowcy reprezentujący pracowników browarów zgodnie potwierdzają, że są dwa najważniejsze aspekty decydujące o kondycji sektora: pogoda i polityka regulacyjna państwa.

W tym roku pogoda nam bardzo sprzyja, ale jeśli myślimy o budowaniu rodzimego przemysłu piwowarskiego i wzroście jego konkurencyjności, potrzeba nam polityki odpowiedzialnej i przewidywalnej.

Andrzej Olkowski, Prezes Stowarzyszenia Regionalnych Browarów Polskich

Rozwój sektora nie byłby możliwy bez wspierającej polityki państwa. Zachowanie stabilnego otoczenia regulacyjnego to podstawa dalszego rozwoju branży i utrzymania pozytywnego oddziaływania sektora na gospodarkę w każdym wymiarze – miejsc pracy, dochodów ludności i wpływów do budżetu.

Bartłomiej Morzycki, Dyrektor Generalny Związku Browary Polski

Udostępnij

Powiązane artykuły
Jak uchronić dziecko przed dostępem do alkoholu?

temu

Nigdy nie częstuję dziecka alkoholem, nie nadużywam alkoholu w obecności dzieci, nie żartuję z dzieckiem o alkoholu – to tylko kilka zasad z Dekalogu Odpowiedzialnego Rodzica. Jego pomysłodawcą jest „Solidarność” Przemysłu Spożywczego, która uruchomiła program edukacyjny W RODZINIE SIŁA! To inicjatywa wspierająca rodziców w ochronie niepełnoletnich przed dostępem do alkoholu.
Solidarność Spożywców rusza z programem W RODZINIE SIŁA!

temu

„Solidarność” Przemysłu Spożywczego rozpoczyna działania edukacyjne w ramach programu W RODZINIE SIŁA! To akcja mająca wspierać rodziców w ochronie niepełnoletnich przed dostępem do alkoholu i przedwczesną inicjacją alkoholową. Organizatorzy zachęcają dorosłych do dawania dobrego przykładu odpowiedzialnych zachowań wobec alkoholu. W tym celu stworzyli Dekalog Odpowiedzialnego Rodzica – zbiór zasad pomagających uniknąć zagrożeń wynikających z nieodpowiedzialnego picia napojów z procentami. Program został objęty honorowym patronatem Ministra Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej.
Dobrowolne znaki odpowiedzialnościowe branży piwowarskiej lepiej widoczne i rozpoznawalne niż obowiązkowe ostrzeżenia zdrowotne

temu

Znaki „Nigdy nie jeżdżę po alkoholu”, „Alkohol. Tylko dla pełnoletnich” i „W ciąży nie piję alkoholu” są bardziej widoczne i lepiej rozpoznawalne przez społeczeństwo niż obowiązkowe ostrzeżenia zdrowotne. Jak wynika z badań, spontaniczna świadomość znaku „Nigdy nie jeżdż
Farma spełnionych marzeń

temu

Eko Farma Świętokrzyska jest największym w Polsce producentem organicznych warzyw i owoców, a na rynku ekologicznym działa od ponad 16 lat. Dla właścicieli – Łukasza i Olgi Gębka ekologiczne rolnictwo to powrót do sposobu uprawy ziemi, który był powszechny jeszcze kilkadziesiąt lat temu i kontynuacja dziedzictwa dziadka. Firma działa jako rodzinna, choć zatrudnia ponad 100 osób. Wszystkich łączy wspólna pasja, szacunek do ziemi, miłość do natury i troska o najwyższą wartość odżywczą wytwarzanych produktów.
Na Twój adres e-mail została wysłana prośba o potwierdzenie subskrypcji.
Potwierdzając subskrypcję wyrażasz zgodę na przetwarzanie Twoich danych w celu otrzymywania treści publikowanych w serwisie.